'Misschien doe ik nog iets met voetbal'
Johan Hooijmans blijft ook na zijn zware beenbreuk de verrichtingen van Alem nog altijd volgen.
(Door Henk van den Bosch)

Voor Jan van Arckel staat zondag de belangrijke uitwedstrijd tegen Alem op het programma. Alem-speler Johan Hooijmans, die nog aan het revalideren is na een vijfvoudige beenbreuk die hij opliep in het duel met Herptse Boys, blikt vooruit op het duel.

Johan Hooijmans (34) volgt het voetbal momenteel noodgedwongen vanaf de zijlijn. Hooijmans, die toen net de overstap had gemaakt van DSC (Kerkdriel) naar Alem, liep op 25 september 2005 een vijfvoudige beenbreuk op in het duel tussen Alem en Herptse Boys.
,,Er is het nodige over gezegd en geschreven. Nu wil ik weer vooruitkijken, op een positieve manier. Voetballen zal er nooit meer inzitten. Ik ben nog altijd aan het revalideren. Drie maanden geleden ben ik opnieuw geopereerd. Mijn been is nu rechtgezet en er is een pin in aangebracht. Hopelijk kan ik de herstelfase daardoor binnen afzienbare tijd afsluiten. Als eerste ga ik dan op zoek naar een baan.
Dat heeft de hoogste prioriteit.
Als dát lukt, ga ik vervolgens wellicht nog iets doen dat met voetbal heeft te maken. Ik heb vanaf mijn negende gevoetbald. Dan blijft het toch een hard gelag om na zoveel fijne jaren op zo'n manier in de lappenmand te eindigen."
Hooijmans volgt de verrichtingen van Alem, de club waarvan hij veel steun heeft ondervonden, nog altijd. ,,Ik ga niet meer naar iedere wedstrijd. De uitwedstrijd tegen Jan van Arckel heb ik wel gezien. Toen was Alem verrassend sterk. Het speelde fel en er ging dreiging van uit. Iedere streekderby vormt echter een wedstrijd op zich. Er spelen dan ook andere factoren mee. Alem is sterk verjongd, zit nog in de opbouwfase. Tegen technisch onderlegde ploegen zoals Jan van Arckel, kan Alem zich altijd goed optrekken."
Daarom acht Hooijmans het team van trainer Jeroen van der Meijden zeker niet kansloos.
Nu legt Alem de basis om volgend seizoen in de bovenste regionen te kunnen meedraaien.
Gebrek aan routine speelt de ploeg nog parten. Alem staat op de achtste plaats in de vijfde klasse F. Het won tot nu toe slechts twee keer, speelde zes keer gelijk en bleef vijf duels met lege handen.
Mentale instelling
Jan van Arckel begon slecht aan de competitie. Na vier wedstrijden stond de ploeg van trainer Arie Kooijman in de onderste regionen met slechts drie punten. Kooijman hekelde vervolgens de mentale instelling van sommige jeugdige spelers. Hierna ging de ploeg uit Ammerzoden steeds beter presteren. Van de laatste duels werden er acht gewonnen. Alleen van Heerewaarden, de concurrent in de strijd om de tweede periodetitel, werd nog verloren.
Jan van Arckel heeft tegen Alem ook nog iets recht te zetten. In de thuiswedstrijd verloren de Ammerzodenaren met 0-2 van de 'eilandformatie' die toen feller, dreigender en dwingender speelde.

Bron: Brabants Dagblad
Foto © Ad van Hasselt