1945-1949

• Bij terugkeer in mei en juni van 1945 trof men een onvoorstelbare verwoesting aan. Er was bijna geen enkel huis meer heel.
  • De wederopbouw kwam snel op gang en men kreeg steun van de dorpen Leimuiden, Nieuwveen en Rijnsaterwoude. Bouwvakkers uit die dorpen kwamen meehelpen om Alem weer op te bouwen. Daar kwam een hechte band uit voort en men maakte er traditie van om jaarlijks tegen elkaar te voetballen. Ook gaf de Alemse toneelvereniging daar enkele uitvoeringen.
  • Direct na de oorlog werd het speelveld tegenover café van Ingen weer in gebruik genomen.
  • In 1945 had RKVV Alem 43 leden.
  • Het clubtenue bestond inmiddels uit een blauwe broek en wit shirt.
  • Vanaf omstreeks 1946 werden door de voetbalclub de jaarlijkse sportfeesten met enkele kermisattracties georganiseerd.
  • Hoogtepunt van deze sportfeesten was de jaarlijkse wedstrijd tegen Nieuwveen.
  • In 1946 werd Piet van Lent voorzitter, hij volgde Bertus Bogers op.
  • In 1948 werd Wim Rooijakkers voorzitter en hij werd in 1949 weer opgevolgd door Bertus Bogers die opnieuw de leiding aan de club ging geven.
  • Bertus Kollenburg, beter bekend als 'Bertus de Post', was in de periode 1946 tot 1960 onafgebroken secretaris/penningmeester.
  • Enkele spelers van RKVV Alem moesten in de periode 1947-1949 in dienst en werden uitgezonden naar Nederlands-Indië.
  • In 1949 verscheen RKVV Alem voor het eerst in de huidige clubkleuren: oranje shirt en witte broek.