01-02-1981 Alem 1 - Rossum 1 3 - 1

Alem 1 - Rossum 1    3-1    (0-0)

Alem klopt Rossum

De strijd ging in de eerste helft vrijwel gelijk op, beide partijen creëerden goede kansen, maar gescoord werd er niet.
In de tweede helft was het Alem dat de score na ongeveer 15 minuten opende. Nog geen drie minuten later scoorde Alem opnieuw en voor het derde doelpunt had men ook maar drie minuten nodig. Rossum stelde hier wel vrij snel een tegendoelpunt tegenover, maar de wedstrijd was gespeeld.

Alem draaide op volle toeren
Alem moest het zondag opnemen tegen streekgenoot Rossum, dat vorige week tegen Buren zo'n goede prestatie had geleverd. De spanning bleef er lang in, want pas in de tweede helft, rond de twintigste minuut, vielen alle doelpunten vlak na elkaar.

In de eerste helft waren voor beide ploegen wel kansen geweest. De beste kansen waren overigens voor de thuisclub. Het was Hans Leerintveld die de bal, die in eerste instantie tegen de lat kwam en die hij daarna voor zijn voeten kreeg, achter de Rossumse keeper wist te brengen. Waarmee hij zijn ploeg, die op volle sterkte was, aan de leiding hielp. Ook Hans Hanegraaf, vorige week nog ziek, was van de partij en liet zelfs het tweede doelpunt aantekenen.
Het publiek was niet eens over deze prachtige doelpunten uitgesproken of Huub van Mook liet een geweldige voorzet in de touwen belanden. Dat was vreugde en tevens ook verdiend voor deze technisch spelende ploeg.
Een minuut later zou Rossum tegen scoren, doordat de achterhoede een steekje liet vallen. Het was Aan Den Toorn die de stand nog net op 3-1 wist te brengen, toen de goed leidende scheidsrechter Kersten uit St.Oedenrode, het eindsignaal liet horen.

Vijf minuten
Voor een talrijk publiek en op een uitstekend terrein hebben Alem en Rossum bewezen dat een wedstrijd heel anders kan aflopen, dan dat het publiek zou hebben gedacht.
In een stevige, maar over het algemeen wel sportieve wedstrijd heeft het talrijke publiek van een goede, maar vooral sensationele wedstrijd kunnen genieten, waarin Rossum niet voldoende heeft gekregen. Tot een kwartier voor tijd was men beslist gelijkwaardig aan de thuisclub, maar toen brak de hel los. Vier doelpunten binnen vijf minuten, waar kan men dat meemaken? In Alem gebeurde het allemaal echt.
Beide ploegen hebben het uiterste gegeven in deze streekderby, waarin Rossum geen genoegen wilde nemen met een nederlaag, zoals iedereen voor de aanvang van de wedstrijd dacht. Men gaf uitstekend partij tegen een iets beter Alem, dat echter veel moeite had met de grote inzet van de bezoekers.
Aanvallend kwam het er niet uit en het was duidelijk dat twee zwakke aanvalslinies aan het werk waren. De verdedigingen bleven vrij eenvoudig overeind.
De bezoekers speelden weer met enkele invallers, maar van een verzwakking was geen sprake. Tot 15 minuten voor tijd had Rossum uitzicht op een gelijkspel, maar toen ging het plotseling fout. Wat de oorzaak was valt moeilijk te zeggen, maar binnen vijf minuten was de wedstrijd beslist. Alem had toen een 3-1 voorsprong genomen en die gaf men natuurlijk niet meer uit handen.
Voor Rossum een grote teleurstelling, men was dicht bij een punt, maar helemaal onverdiend was het niet, want Alem was de wat betere ploeg.

Alem te sterk voor Rossum
Het heeft er lang naar uit gezien dat Rossum het succes van een week eerder tegen Alem zou herhalen, maar in het laatste kwartier liet Alem zien toch de betere ploeg te zijn. In de eerste helft zagen we twee hardwerkende ploegen met een iets beter voetballend Alem, dat meer kansen creëerde dan de gasten, maar vooralsnog hield de Rossumse verdediging het hoofd boven water.

Gijs Dingemans werd aan de gevaarlijke spits Hanegraaf gekoppeld en beiden vochten menig duel uit. De Alem-spits heeft niet eenmaal een goede kans gekregen om te scoren.
Een kwartier voor rust was het bijna 0-1, maar een schitterend schot van Frans Wijnen werd door de keeper tot corner verwerkt.
In de tweede helft eenzelfde spelbeeld met Alem toch wat meer in de aanval. Rossum probeerde zijn tegenstanders uit het ritme te halen door vertragend te spelen, maar vijftien minuten voor tijd sloeg het noodlot alsnog toe.
De tot dan uitstekend keepende Wim de Vries liet een "rollertje" rustig gaan en zag tot zijn eigen onsteltenis de bal even later in het doel liggen. "Ik dacht dat hij naast zou gaan", was zijn commentaar na de wedstrijd.
Het tot dan toe hard werkende Rossum zakte ineens in elkaar. Het verzet was gebroken en binnen 5 minuten was de stand 3-0. Dat René Aan Den Toorn met een mooi schot 3-1 liet aantekenen was slechts van belang voor de statistici.

Hans Leerintveld
Hans Hanegraaf