30-11-1980 Alem 1 - Hurwenen 1 1 - 0

Alem 1 - Hurwenen 1    1-0    (0-0)

Alem naar tweede plaats

In de eerste helft liet Alem veel kansen liggen. Ma een kwartier voetbal miste Joop Kollenburg een opgelegde kans en ook Hans Hanegraaf volgde zijn voorbeeld iets later. Ook een toegewezen penalty werd door laatstgenoemde gemist, doordat de keeper van Hurwenen prima reageerde.
Na rust werd een speler van Alem van het veld gestuurd wegens aanmerkingen op de leiding. Het spel was overigens in de tweede helft beter en er waren aan beide kanten diverse scoringsmogelijkheden. Een doelpunt van Hurwenen werd wegens buitenspel afgekeurd.
Tien minuten voor tijd bracht een doelpunt van Hans Leerintveld de beslissing in het voordeel van Alem; eindstand 1-0.

Alem heeft met 1-0 gewonnen van het bezoekende Hurwenen. Het was een zeer spectaculaire wedstrijd met veel spannende momenten, zoals een gemiste penalty, het afkeuren van een treffer van Hurwenen, het uit het veld sturen van een speler van Alem, zodat het publiek volledig aan zijn voetbaltrekken kwam.

Naast genoemde momenten leverde het voetbal weinig hoogtepunten op, omdat vele kansen niet voldoende benut werden. De kou had kennelijk invloed op het spiergedrag van de voeten, want menig schot vloog de verkeerde kant uit. Spannend bleef het daardoor wel.
Tien minuten voor tijd viel de beslissing, toen Leerintveld 1-0 maakte voor Alem.
Wat Hurwenen nadien ook nog deed, de stand bleef onveranderd.

Alem en Hurwenen hadden hun jaarlijkse streekderby af te werken, waarbij deze maal nog andere belangen op het spel stonden. Het ging voornamelijk om het volgen van leider TGG, de verliezer van de wedstrijd zou afvallen voor de eerste plaats en dat werd Hurwenen. Deze ploeg kan het dit jaar wel vergeten en zal in de eerste plaats naar beneden moeten kijken. De voorsprong is weliswaar vier punten maar zeker kan men nooit zijn.
Het is een spannende wedstrijd geworden, die bij vlagen te hard was. Dieptepunt van het geheel was het wegzenden van Alem-speler Gerard van Mook, terwijl een speler van Hurwenen in het boek van de scheidsrechter verdween.
Ondanks deze ontsieringen was het toch een wedstrijd die het aankijken volledig waard was. Beide ploegen speelden in een hoog tempo en dan uitsluitend op de aanval. Winst was bittere noodzaak voor beide ploegen.
Zowel Alem als Hurwenen hebben het uiterste gegeven, waarbij gesteld moet worden dat Alem vooral voor rust het beste van het spel heeft gehad. Toen ook kreeg men enkele kansen, waarvan de beste wel de strafschop was die Hanegraaf kreeg te nemen. De doelman van Hurwenen, uitstekend in vorm, wist het schot echter te keren.
Na rust ging de strijd meer gelijk op en toen kon ook Hurwenen aan aanvallen gaan denken. Het talrijke publiek leeftde fel mee met deze wedstrijd, waarin de scheidsrechter echter teveel moest fluiten.
Pas zes minuten voor tijd viel de beslissing, want toen was het Hans Leerintveld die voor Alem 1-0 wist te scoren en dat betekende de beslissing. Een verdiende overwinning voor Alem, gezien het vertoonde spel in de gehele wedstrijd, waardoor men weer helemaal meetelt.

Hans Leerintveld

Bron: (Plakboeken) Mien van Boxtel