Hij ging er tot zijn knieën in voor 50 euro

Brabants Dagblad
Maandag 18 Februari 2002

Door Henk Verhagen

De Maas steeg afgelopen weekeinde flink, maar haalde de aanvankelijk voorspelde 3.08 meter bij lange na niet

Daglijks volgt Ruud Blankensteijn uit Zaltbommel de waterhoogten van de Maas. Dat doet hij al járen. Zoals een ander gebiologeerd naar een spannende oefenwedstrijd kan kijken, zo zit Blankensteijn met zijn neus op de laatste Teletekstberichten. Wat gaat de Maas doen dat is zijn voornaamste gedachte. Ook dit weekeinde houdt hem bezig. "Rijkswaterstaat gaf 3.08 meter als verwachting aan. Nou, dat komt dan aardig in de buurt dat ze de keersluis bij Nederhemert-Zuid laten zakken."

B-Speler Tom van Geffen van voetbalvereniging Alem spurtte gisteren over het met Maaswater ondergelopen hoofdveld
Foto: Cor de Kock

Blankensteijn zegt het, zittend in zijn vakantiehuis bij de Veense Putten aan de overkant van Aalst. "Ik heb van de pontbaas begrepen dat de keersluis bij een peil van 3.20 meter dichtgaat. Je begrijpt, iedereen die langs het water woont, heeft het er over. Hóeveel komt er nog en wanner." Blankensteijn houdt het in elk geval bezig. Wanneer hij heen en weer pendelt tussen zijn tweede huis en zijn huis in de Spellewaard heeft hij steevast een floppy bij zich met daarop allerlei gegevens van waterhoogten.

Hoogste punt
Dit weekeinde wordt het niet spannend met de Maas. Meetpunt Heesbeen staat zaterdagmiddag op 2.20 meter; zondagmiddag is het hoogste punt 2.51 meter. Blankensteijn: "Stroomopwaarts zit het allemaal in de min, zie je. Alleen bij Lith en Grave is er nog een stijging. En Hellevoetsluis staat machtig laag eg, op 21 centimeter. De oostenwind is nu ook gunstig. Als die naar het noordwesten draait, had Hellevoetsluis hoog gestaan; en dan hadden we hier aan de afgedamde Maas ook veel hoger gezeten."
Tot nu toe blijft het voor de Bommelaar behelpen met wat hem aan watergegevens wordt toegespeeld. "Op internet kun je op mooie grafiekjes zien welke standen er op Rijn en Maas zijn. Maar voorspellingen doet ie nog niet. Het zou best mooi zijn om een progammaatje te schrijven met waterinvloeden, lange-termeijnverwachting en windrichting en -kracht. Misschien dat je dan een redelijke prognose kunt maken. Dat lijkt me wel leuk om nog een te doen ja".

In Alem filosoferen plaatselijke voetbalspelers en kantinebezoekers zondagmiddag op een andere manier over het hoge Maaswater.
Het hoofdterrein staat blank en wat zou je daar nou eens mee kunnen doen. De B-jeugd traint deze zondag op het hoger gelegen tweede veld. Speler Tom van Geffen (16) wordt na afloop in het water gegooid. Geintje van de jongens. Nadat Van Geffen zich gedoucht heeft, kaart het team nog even na in de kantine. Potje bier erbij en het geinen gaat door. Of Tom er voor voelt vanaf de kantine een sprintje te trekken naar de dugouts en terug. Hoeft niet voor niks, want de jongen lappen.

Vijf euro hier, nog eens wat daar. Voor 50 euro besluit Van Geffen deze middag zijn tweede natte pak te halen.
Wanneer de jongen allang naar huis is, vinden achterblijvers in de kantine het nog steeds een goede grap. "Hij ging er tot aan zijn knieën in. Die jongen heeft in korte tijd toch maar dik geld verdiend."

Waterhoogten via telekekstpagina 720 en op www.waterland.net

Kijk hier naar meer reizen in de tijd