Voetbalcompetitie zit in een beslissende fase

Schot voor de boeg
Vrijdag 14 April 2006

Door Henk van den Bosch

RKVSC (Velddriel) kan maandag, Tweede Paasdag, beslag leggen op de tweede periodetitel in de vijfde klasse E als het de uitwedstrijd tegen streekgenoot Alem wint. Bij een gelijkspel of verlies, met minder dan vijf doelpunten verschil, krijgt Zaltbommel de periodetitel in de schoot geworpen. Als Alem echter met meer dan vijf doelpunten verschil wint is de periodetitel voor Alem.

Niek van Lent, topscorer van VV Alem
Foto: Ad van Hasselt

In de vijfde klasse E, van het zondagvoetbal, zijn Zaltbommel, RKVSC en Alem nog verwikkeld in de strijd om de tweede periodetitel. Maandag valt in het inhaalduel tussen de streekgenoten Alem en RKVSC (Velddriel), de beslissing. De ploeg uit Velddriel heeft de beste papieren. Als de formatie van Jan Stappershoef wint legt het beslag op de tweede periodetitel en heeft Zaltbommel het nakijken. Eindigt de confrontatie in een gelijk spel dan krijgt Zaltbommel de titel in de schoot geworpen op grond van een beter doelsaldo dan RKVSC (plus 8 tegen plus 6).

Naast de prijzen
Ook Alem is echter nog niet uitgeschakeld. Als het RKVSC met meer dan vijf doelpunten verschil verslaat legt de formatie van Jeroen van der Meijden beslag op de tweede periodetitel.
Als RKVSC of Alem inderdaad de tweede periodetitel wint dan zou Zaltbommel, ondanks een sterk seizoen, aan het einde van het seizoen wel eens naast de prijzen kunnen grijpen.
Real Lunet won immers de eerste periode en RKKSV (Kruisstraat) heeft in de strijd om de derde periodetitel de beste papieren, terwijl Hardinxveld de titel eigenlijk niet meer kan ontgaan.

Topscorer
Alem is tegen RKVSC gebrand op een goed resultaat, vertelt Niek van Lent (26), die met twaalf doelpunten topscorer is. "Mede door een aantal zware blessures voldoen we dit seizoen niet helemaal aan de verwachtingen en bivakkeren in de grijze middenmoot. Het behalen van een periodetitel is onze laatste kans om het seizoen nog op te fleuren."
Ondanks dat RKVSC de laatste wedstrijden mindere resultaten boekt is trainer Jan Stappershoef optimistisch over het duel met Alem, dat eerder dit seizoen na zeven minuten werd gestaakt vanwege een dubbele beenbreuk van Alem-speler René van Eeuwijk.

Beter uit de verf
"In uitwedstrijden komen we meestal beter uit de verf, dan hoeven we het spel niet te maken en kan je meestal eerst de kat uit de boom kijken. Mede daardoor ga ik er van uit dat we maandag winnen. De gehele vereniging is met de wedstrijd bezig. We moeten winnen, anders is het over en uit ", aldus trainer Stappershoef.
Met name in de tweede periode draaide de ploeg uit Velddriel op volle toeren. Stappershoef" We hadden de periodetitel al op zak kunnen hebben. Tegen koploper Hardinxveld bleven we echter steken op 0-0. Dat scheelt twee punten. Verder was de nederlaag tegen Heerewaarden niet nodig geweest."

Kijk hier naar meer reizen in de tijd