RKVSC wil van nul af tegen ’ groeiploeg’ Alem

Schot voor de boeg
door Henk van den Bosch

De strijd om de eerste periode­titel is achter de rug. RKVSC (Velddriel) en Alem, die uit­komen in de vijfde klasse F, heb­ben geen rol van betekenis kun­nen spelen. Zondag staan de ploegen in Velddriel tegenover elkaar. Een zege zou voor beide ploegen een goed begin betekenen in de strijd om de tweede periodetitel. Chris-Jan de Bruyn (RKVSC) en Hans Brekelmans (Alem) blikken vooruit.

RKVSC-aanvoerder Chris-Jan de Bruyn en Alem-speler Hans Brekel­mans (links) wensen elkaar succes voor het duel van komende zondag.

Voor RKVSC, dat in de eerste acht wedstrijden slechts vijf punten behaalde en op de voorlaatste plaats staat in de vijfde klasse F, heeft de wedstrijd een speciaal tintje. „We hebben iets recht te zetten tegen Alem. Vorig seizoen verloren we met 3-2 en liepen daardoor de periodetitel mis. Dat gaan we zondag goedmaken”, zegt Chris-Jan de Bruyn (25), die op de mid-mid­positie speelt en aanvoerder is van de formatie uit Velddriel
’Pap in de benen’
„Buiten dat we pas één wedstrijd compleet zijn geweest door schorsingen en blessures, hebben we dit seizoen te kampen met gebrek aan scorend vermogen. De kansen zijn niet aan ons besteed. Elke wedstrijd, of het nu tegen een ploeg is die bovenin staat of in de onderste regionen vertoeft, krijgen we zeker vijf grote kansen. De ballen willen er echter niet in. Het lijkt wel of een aantal spelers pap in de benen heeft. Ook worden er soms verkeerde beslissingen genomen met betrekking tot de afwerking.”
RKVSC heeft pas vijf keer gescoord, waarvan drie in de wedstrijd tegen Herptse Boys. „Dat betekent dus dat we in vijf duels op de hatelijke nul zijn blijven staan. De spelers beginnen daardoor ook aan zichzelf te twijfelen”, aldus De Bruyn, die vindt dat RKVSC zeker zes punten meer had moeten hebben. „Alleen tegen Jan van Arckel waren we kansloos. Tegen de overige tegenstanders hebben we zeker winstkansen gehad. Wellicht dat het tegen Alem, dat dit seizoen ook geen wonderploeg heeft, wél gaat lukken. De laatste twee seizoenen hebben we in competitie­verband drie keer van Alem verloren met een doelpunt verschil. We zijn de 3-2 nederlaag van vorig seizoen, waardoor we de periodetitel misliepen, beslist niet vergeten.
’Goed voetballend’
„Natuurlijk kan ik me goed voorstellen dat RKVSC met revanchegevoelens rondloopt.
Desondanks verwacht ik dat wij de drie punten gaan pakken”, zegt Hans Brekelmans.
Hij is 39 jaar oud, speelt op de positie van laatste man en is in die rol al 23 jaar een rots in de branding bij Alem. „We hebben dit seizoen een goed voetballende ploeg die bestaat uit enkele routiniers en talentvolle jeugdige spelers. Ik zie ons als een ’groeiploeg’. We boeken bijna elke wedstrijd vooruitgang.
Overigens hebben we op vreemde bodem dit seizoen nog niet verloren. Van Jan van Arckel wonnen we en tegen FC Drunen, Rossum en Heerewaarden, speelden we gelijk.
’Achteropgeraakt’
Door die vele gelijke spelen is Alem achteropgeraakt en staat de ploeg nu op de zesde plaats, met tien punten. „Maar we zullen dit seizoen nog zeker van ons laten horen. Daar ben ik honderd procent van overtuigd.