Kuifje is ’grote held’ van organisator reizen in eigen land
door Peter Hamers

Naam: Theo Leerintveld (38)
Woonplaats: Alem
Opleiding en loopbaan:
’78-’82: mavo
’82-’85: havo
’85-’88: Academie voor Journalistiek in Tilburg
’88-’89: besmet door het reisvirus en counselor bij een jeugdkamp in Maine (VS)
’89-’94: reisbegeleider bij Suntrek
’94-’96: reisbegeleider bij Djoser
’96- nu: freelance reisbegeleider bij Summum, nu parttime
’00- nu: eigenaar van Lowlands Travel

Theo Leerintveld
Theo Leerintveld
(Foto Marc Bolsius)

’Lowlands Travel organiseert meerdaagse reizen voor kleine groepen door Nederland en België. Ik wil vooral mooie, interessante plekjes aandoen, waar de gemiddelde buitenlandse toerist nooit komt. Grote reisorganisaties zijn voor het grootste gedeelte gericht op de driehoek Amsterdam- Utrecht-Rotterdam met de bekende highlights Delft, Gouda, Kinderdijk en Volendam.“

De grote passie van Theo Leerintveld is reizen.

Jarenlang was hij overal in de wereld reisbegeleider voor verschillende grote reisorganisaties, totdat hij de charme van zijn eigen vaderland ontdekte. Het idee reizen te organiseren in eigen land was de start van Lowlands Travel. „Kuifje was en is mijn held. Journalistiek en reizen komen samen in Kuifje. Dat past precies bij mij. Ik heb hier 78 boeken over Nederland in de kast staan, die ik allemaal heb gelezen en steeds herlees.
Ik vertel de hele dag door over geschiedenis en cultuur en geef mijn klanten allerlei typische Nederlandse wetenswaardigheden mee. Ik heb mijn eigen land met andere ogen leren zien. Zo vinden veel reizigers Tilburg een prachtige stad. Ik neem deze stad dan ook vaak in mijn reizen op. Voor buitenlanders is Tilburg bijzonder vanwege de live muziek in veel cafés. In café Kandinsky kunnen ze kiezen tussen ontelbare verschillende biertjes. De fietspaden en de fietskelders vinden buitenlanders bijzonder. Dat Vincent van Gogh in Tilburg heeft gewoond, spreekt eveneens aan.“

De uitdaging voor Leerintveld is van een klein groepje mensen (twee tot acht personen) een groep te maken die vier dagen samen met plezier optrekt, veel ziet en veel leert. „Ik vertel graag over alles wat Nederland te bieden heeft. Ik voel me een acteur die mensen vermaakt. Dat maakt mijn werk leuk.“ Tot vorig jaar bestond de doelgroep van Leerintveld vooral uit rugzakreizigers. Sinds kort heeft hij een andere belangrijke doelgroep aangeboord: bedrijven die hun buitenlandse klanten iets van Nederland willen laten zien.
„Van alles is mogelijk. Ik kan uitvoeren wat het bedrijf verzint, maar liever en gemakkelijker voor het bedrijf is dat ik de hele organisatie in handen neem en ook allerlei dingen verzin die toegesneden zijn op de persoon voor wie de reis bedoeld is.

Natuurlijk hoop ik op deze manier mijn zaak beter te laten renderen en meer geld te verdienen, maar mijn belangrijkste ambitie is lol blijven hebben in wat ik doe. Ik wil elke dag opstaan met een smile, mensen vermaken en zorgen dat ze een mooie tijd hebben.“