Alemse ’duizendpoot’ onderscheiden
door Gerrit Verkuil

Maandag 5 september 2005 - Hij had een ’vermoeden’ dat er iets ging gebeuren, maar op een onderscheiding had Ben Broekmeulen niet gerekend.

Ben en Annie Broekmeulen
De Koninklijke Onderscheiding van Ben Broekmeulen wordt bewonderd door zijn vrouw.
(Foto Cor de Kock)

Alem - Tijdens de druk bezochte receptie van de 75-jarige voetbalvereniging Alem werd voorzitter Ben Broekmeulen (52) zaterdagmiddag bij monde van burgemeester J. Mikkers van Maasdriel benoemd tot Lid in de Orde van Oranje Nassau. Broekmeulen was weliswaar verrast toen hem de daarbij horende versierselen werden opgespeld, maar had wel een ’vaag vermoeden’ dat er iets voor hem op stapel stond. „Tijdens sommige vergaderingen rommelden de andere bestuursleden namelijk nogal raadselachtig met brieven“, zei Broekmeulen. En hij vervolgde: „Vooral ook omdat mijn vader destijds een koninklijke onderscheiding ontving, weet ik wat zoiets voor iemand betekent.“ Broekmeulen, die als leidinggevende werkzaam is bij de technische dienst van de Libema- groep in ’s-Hertogenbosch, heeft zich daarnaast op verschillende terreinen verdienstelijk gemaakt. Zo is hij bijvoorbeeld al 31 jaar bestuurslid van voetbalvereniging Alem, waarvan sinds 2002 voorzitter. Hij is tevens scheidsrechter geweest, had zitting in de activiteitencommissie en was jeugdtrainer. Namens de St. Odradaschool in Alem was Broekmeulen 16 jaar lid van het schoolbestuur Lagere scholen R.K. onderwijs Bommelerwaard. De heer Broekmeulen zet zich ook graag in voor carnaval. Hij was lid van de Raad van Elf en trad op als prins en adjudant.

Gedreven

Sinds 1980 is Broekmeulen lid van de optochtcommissie en speelt bovendien zijn partijtje mee in de Fanfare Alem en in de Blaas- en Boemband. Tevens verrichtte hij jaarlijks werkzaamheden bij de opbouw van het toneel voor de inmiddels opgeheven Toneelclub Alem en heeft hij rond de jaren ’90 geholpen bij de verbouwing van het dorpshuis. Burgemeester Mikkers typeerde Broekmeulen als iemand die voor iedereen klaarstaat. „Hij is constant op zoek naar nieuwe uitdagingen en is daarin zeer gedreven.“ Eerder op de middag kreeg Ben Broekmeulen de gouden KNVB-speld. Penningmeester Chiel Leerintveld ontving een zilveren KNVB-speld.