Het betere werk

door Dorothé Linssen

Naam: Patrick van Boxtel (30)
Woonplaats: Alem, vanaf juli in Rosmalen
Functie: meester-schilder
Betere Werk: Van Boxtel reist nu nog elke dag naar zijn werkgever Van der Vlies Schilders in Hoogblokland (Alblasserwaard). Hij stelde zijn baas voor vanuit zijn nieuwe woonplaats klanten te werven. Dat bespaart Van der Vlies reiskosten en Van Boxtel reistijd. De eerste opdracht is al binnen.

    Meesterschilder Patrick van Boxtel

’Patrick schildert zwart. Nu ook in uw regio’, stond er boven de foldertjes die ruim een maand geleden in de omgeving van Den Bosch in de brievenbus vielen. Meester-schilder Patrick van Boxtel is in dienst van Van der Vlies Schilders uit Hoogblokland, dat zich richt op particulieren en kleine bedrijven in de regio Gorinchem. Van Boxtel heeft samen met zijn vriendin een huis gekocht in Rosmalen, dat hij in juli betrekt. Met zijn baas heeft hij afgesproken dat hij een klantenkring probeert op te bouwen in de regio Den Bosch. Dat scheelt hem elke dag een kleine anderhalf uur aan reistijd, en zijn werkgever bespaart op de reiskostenvergoeding. De reclamecampagne is opgezet om potentiële klanten te wijzen op de kwaliteiten van Van Boxtel en zijn collega’s. Teksten als ’Patrick schildert zwart en de fiscus doet daar niet moeilijk over’ verwijzen naar de zwarte werkkleding van de schilders van Van der Vlies. „Bijna alle schildersbedrijven steken hun personeel in witte kleding. Zo zijn ze niet herkenbaar als vertegenwoordiger van hun bedrijf“, zegt werkgever Henny van der Vlies. Van Boxtel werkt, na voor diverse bedrijven te hebben geschilderd, nu een jaar bij het bedrijf uit de Alblasserwaard. Vanaf zijn zestiende is hij schilder, ’maar ik heb nog heel lang op school gezeten’. Na zijn opleiding tot meester-schilder volgde hij nog de kader- en ondernemersopleiding. Sinds anderhalf jaar is hij ’uitgeleerd’. „Ik wilde eigenlijk voor mezelf beginnen. Van der Vlies stelde voor eerst een jaar met hem mee te lopen.“ Vervolgens onstond het idee een nieuw rayon op te zetten. Van der Vlies: „We stimuleren medewerkers zich te bemoeien met het werk en ons bedrijf. Die bemoeizucht leidt tot concrete verbeteringen en daar wordt deze onderneming alleen maar beter van.“ Werkgevers maken onvoldoende gebruik van de capaciteiten en ambities van medewerkers. Door meer rekening te houden met wat zij kunnen en willen, komen bedrijven verder, zo is de overtuiging van Van der Vlies. „Voor een Rosmalense schilder is het gemakkelijk in die plaats zelf klanten te werven en langdurige relaties met opdrachtgevers op te bouwen." De opvallende reclamecampagne heeft inmiddels werk opgeleverd en er zijn verzoeken om offertes, vertelt Van Boxtel. Verder is het een kwestie van mond-tot- mondreclame, denkt hij. „Het is misschien gek om dat zo van jezelf te zeggen, maar ik lever echt vakwerk. Ik ben op en top secuur.“