Alemse vrouwen konden niet voetballen

Voetbalclub Alem heeft dit seizoen een vrouwenelftal. Punten heeft de ploeg nog niet behaald. Geen enkele speelster beschikt dan ook over ervaring. "Op de eerste training kregen de speelster de bal amper vooruit."

Janine en Els

Op initiatief van Els van Mook (23) en Sjanine van Heel (25) is dit seizoen het vrouwenvoetbal in Alem van start gegaan. Zij vonden het vreemd dat er in de Bommelerwaard overal vrouwenteams, behalve in Alem. Het tweetal zag een uitdaging in het op de been brengen van een voetbalteam. "Door het verspreiden van een folder werd iedereen in Alem attent gemaakt op het initiatief. Al snel hadden zich veertien leden aangemeld", vertellen Van Mook en Van Heel. Ze hadden Peter Rooyakkers (46) al benaderd om eventueel als trainer aan de slag te gaan.

In januari van dit jaar werd gestart met de training. Rooyakkers: "Omdat van de groep waarmee we zijn gestart, nog nooit iemand had gevoetbald heb ik eerst een theorie-avond belegd. Spelregels kwamen aan de orde en ook hoe de posities op het veld worden genoemd. Ik ben met de groep letterlijk vanaf het nulpunt begonnen. Ingooien, bal stoppen, schietoefeningen. Op de eerste avond kregen de meeste speelsters de bal amper vooruit."
Al snel werd besloten om in het nieuwe seizoen in competitieverband te gaan spelen. "Onze eerste oefenwedstrijd verloren we van Jan van Arckel met 7-0. Erger was dat twee speelsters zwaar geblesseerd raakten en zewaarschijnlijk niet meer aan voetballen toekomen", vertellen Van Mook en Van Heel.

In de eerste vier competitieduels kwam Alem niet tot scoren. De nederlagen vielen steeds groter uit, zoals 10-0 tegen Beesd en 15-0 tegen OSC'45. "De tegenstanders sparen ons niet. Ze zetten zelfs regelmatig wisselspeelsters in die zich nog moeten bewijzen." Na zo'n 400 minuten competitievoetbal scoorde Maartje van Osch het eerste doelpunt. "We hadden voor de gein afgesproken dat we bij een doelpunt een paar speciale pasjes zouden maken. We waren echter zo beduusd toen we scoorden, dat niemand daar aan gedacht heeft. Wel hebben we hartstochtelijk gejuicht", aldus het duo. Na zes duels staat Alem nog met lege handen en is het doelsaldo: 2 voor en 59 tegen.
"Dat geeft nog een vertekend beeld. Als onze keepster Helmine van Boxtel niet zo subliem had staan te keepen, hadden we de honderd doelpunten tegen gehad. Ondanks de grote nederlagen blijven we positief, ook naar elkaar toe. We graven ons bij een achterstand ook niet in, we blijven voetballen."

Trainer Rooyakkers is niet verbaasd of de moeizame start. "We hebben aan de KNVB gevraagd om zo laag mogelijk te worden ingedeeld. Dat verzoek is helaas niet gehonoreerd. Daardoor hebben we het extra moeilijk. Conditioneel doen we voor geen enkel team onder. Omdat de speelsters de lange trap echter nog niet goed kunnen hanteren, moeten we veel extra meters maken.

Aan het einde van het seizoen wordt de definitieve balans opgemaakt. "Hebben we genoeg progressie gemaakt om verder te gaan of is het een kansloze missie", aldus Rooyakkers, die zich ergert aan het lange wachten na afloop van een uitwedstrijd voordat iedereen klaar is voor vertrek. "Het optutten duurt wel erg lang. De grens is nog net niet bereikt, maar ik denk er over om bij uitwedstrijden eventueel met eigen vervoer te gaan."