Weekend-Afsluiting !

Mooie manier om weekend af te sluiten

In herberg-café Hart van Alem aan de rand van het gelijknamige dorpje, heerst een rustige sfeer op de zondagavond. Dit is de vaste avond voor de voetballers van Alem en voor de dartclub. Tonny van Lent zit in het café op de goede afloop van de voetbalwedstrijd te proosten. Hij is de leider van de Alemse club. "Dit is mijn stamcafé. Alles wordt hier besproken, uiteraard bij een pilsje", zegt hij terwijl hij zijn glas heft.

De 27-jarige Paula van Hezik ziet het meer als een traditie om naar het Hart van Alem te gaan. "Iedere zondag ga ik eerst met mijn vriend wat drinken in de voetbalkantine en daarna gaan wij hierheen", vertelt ze. "Je kunt hier helemaal jezelf zijn." Maar een echte 'stapavond' kan zij dit niet noemen. "Dan moet ik ook echt kunnen dansen." Samen met Leo Steenbekkers runt Peter van Boxtel het Hart van Alem. In het café worden vaak speciale avonden georganiseerd.

Liederentafel

Eens in de maand is er op vrijdag een Liederentafel, op zaterdag een regionale band en verschillende sportclubs zijn doordeweek op vaste avonden aanwezig. Een computer achter de bar kiest automatisch een volgend nummer. Peter draait het liefst rockmuziek. "Buiten de Liederentafel om komt hier weinig Nederlandstalige muziek voorbij", zegt Peter. Het volume van de muziek is precies goed om nog een gesprek te kunnen voeren. Tonny vraagt aan Peter of hij een nummer van Elvis wil draaien. Even later klinkt de King of Rock'n Roll door het café. Op een verhoogde ruimte in het café zit een groep jongeren van de club 'Let's play darts' op of om de biljarttafel. Twee darters strijden om de beurt om de hoogste score. Wilbert van Boxtel heeft de club samen met zijn oudere broer Peter opgezet. Jovanka van Zeeland (21) uit Kerkdriel is zojuist klaar met darten. "Ik vind het wel ontspannend om hier te zijn en een beetje naar muziek te luisteren. Het is beter dan tv-kijken."

Moezelwijn

In een oude wedstrijdbeker op het biljart zit de pot van de darters. Een van de jongeren hoeft zijn bierglas maar in de lucht te houden en Peter weet al wat er wordt bedoeld. Naast bier zijn de wodka-mixen populair onder de jongeren. "Hier wordt ook veel Moezelwijn met ijs gedronken", aldus Peter. Als hij iedereen heeft voorzien van een vol glas, grabbelt Peter in de beker waar bijna geen geld meer in zit. Ellen van Geffen werkt in de bijbehorende cafetaria. Zittend op de rand van de biljarttafel kijkt zij hoe haar vriend de dartspijlen gooit. "Wij zitten hier meestal tot een uur of elf", zegt Paula. "De meesten moeten de volgende dag werken of naar school. Voor mij is dit een mooie manier om het weekend mee af te sluiten."