Piet Saaman weer actief !

Leven in het teken van het voetbal

Het leven van Piet Saaman staat helemaal in het teken van voetbal. Bijna zeven dagen per week is Saaman op het veld te vinden. Om zelf te trainen en te spelen bij het eerste elftal van Woudrichem, maar vooral om als trainer/coach de jeugd iets te leren.

Piet Saaman sluit een grillige voetbalcarrière af in zijn eigen dorp Woudrichem. Ruim 25 jaar is de deze week 37 jaar oud wordende Saaman actief in de voetbalsport. In oktober bond hij voor het eerst in zijn leven de kicks onder voor het eerste elftal van Woudrichem; hij scoort opnieuw aan de lopende band. Op Het Bolwerk geniet men met volle teugen. De bescheiden Piet Saaman scoort eindelijk ook voor Woudrichem. Eerder deed hij dat achtereenvolgens voor Sleeuwijk, SVW, NAC, FC Dordrecht, Tongeren (België), weer SVW, Altena, nog eens Sleeuwijk en Alem. In twintig jaar een reis langs negen clubs. Het Gelderse Alem leek zijn laatste club te worden. "Mijn zoontje Tim werd vijf jaar en kon voor het eerst gaan voetballen. Het leek mij wel leuk om die mannekes te gaan trainen", verhaalt Saaman, die er in april meteen een trainingscursus aan vast plakte. In Vuren behaalde hij het diploma oefenmeester I. "Ik wilde gewoon meer weten van het trainersvak. Echt gemakkelijk was het niet die cursus. Van de 26 deelnemers vielen er 16 af." Toen Saaman zich weer regelmatiger op Het Bolwerk liet zien, kwamen er vragen. Cees van Bavel liet een gat achter als jeugdtrainer toen hij als opvolger van Ad van den Broek tot hoofdtrainer werd benoemd. Saaman beschikte over de nodige papieren, had ook ambitie en is vanaf 1 augustus naast trainer van de jongste jeugd ook trainer/coach van de A1, de oudste jeugd. "Voorzitter John van de Elshout haalde mij over de streep. Hij staat volledig achter het nieuwe jeugdplan.

Bungelde

Woudrichem wordt bij de jeugd al prestatiegerichter. Er wordt niet meer op leeftijd geselecteerd maar op kwaliteit. Bovendien willen wij meer eerste elftalspelers bij de jeugd betrekken. Zo doet Corné Rooster inmiddels het D1-team." Een week of vier geleden kwam Saaman in gesprek met Cees van Bavel. Het eerste elftal bungelde hopeloos onderaan na vijf duels. Er moest iets gebeuren. Saaman bond voor het eerst de schoenen weer aan bij HSSC'61 en scoorde als invaller en passant de winnende treffer voor de Woudrichemse hoofdmacht.

Beloning

Tegen GJS speelde Saaman uitstekend samen met Raymond Nelis en Dik Wind voorin. De beloning bleef toen uit, maar vorige week tegen SSC'55 was het weer raak. Mede door twee doelpunten van Piet Saaman won Woudrichem met 3-0.

Aandacht

De jeugd blijft echter alle aandacht opeisen. "Daar ben ik aan begonnen en daar blijf ik bij. Alleen als het qua tijd uitkomt wil ik ook voor het eerste spelen. Morgen misschien een halve wedstrijd. Ik moet zelf eerst met de A1 naar Hoornaar. Daarna reis ik snel door naar Nieuw Lekkerland waar het eerste speelt." Saaman is als ex-full prof gewend aan zeven dagen per week voetbal. Bij Woudrichem is het niet anders. Maandag en woensdag traint hij de F en de A, dinsdag en donderdag traint hij bij het eerste elftal, op zaterdag coacht hij de F en de A en daarna direct door voor een wedstrijd van het eerste elftal.