V.V. Alem, de oudste voetbalclub van de Bommelerwaard organiseert Mudrun

door JETTY DUISTER

In de knusse kantine van v.v. Alem neem ik plaats aan de bestuurstafel. Tegenover mij Rick Leerintveld, bestuurslid, speler, scheidsrechter en een duizenpoot voor de club. Ook Sten van Boxtel schuift aan. Hij speelt in het 3e elftal en is lid van de feestcommissie.
"Wij zijn niet de enige twee die in de organisatie zitten van de Mudrun hoor!", en het wordt me al snel duidelijk dat deze voetbalclub een sterk 'samen doen' karakter heeft.

September 1930
In de beginne (zo lezen we op de website) was het behelpen. Het eerste veld was een weiland dat beschikbaar werd gesteld door C. Steenbekkers. Locatie voor ingewijden: waar nu 't Buske is. De doelpalen hadden jarenlang dienst gedaan als telefoonpalen, voordat ze in de houtzagerij van Joh. Kollenburg vakkundig bewerkt werden. En nee, kleedkamers en douches waren er niet.
Intussen heeft de locatie en de club een mooie ontwikkeling meegemaakt. Twee speelvelden, een trainingsveld, natte cellen en kleedruimten, omzoomt door lichtmasten, net straatwerk en bijgehouden groen. De kantine voldoet aan alle eisen en met de licht- en geluidsinstallatie én zelfs een discobol kun je er vast een leuk feestje bouwen na de overwinning.
De geschiedenis van Alem zit ingemetseld in de muur achter een koperen schildje onder het bord met het clublogo (zie foto). Ook is zichtbaar gemaakt hoe hoog het water binnen stond in 1984, 1994 en 2002.
Dat de hoofdingang alleen te bereiken is met de benenwagen of de fiets geeft de unieke locatie goed weer. "We hebben de ideale voorwaarden om een obstakelrun te organiseren" en Rick en Sten vertellen enthousiast verder over het hoe, wat en waar van het feest.

"De mudrun is een vervanging voor de rommelmarkt die we tientallen jaren hebben georganiseerd als afsluiting van het voetbalseizoen. Maar het wordt steeds lastiger om voeldoende vrijwilligers te vinden, die er tijd in willen steken. Voor een rommelmarkt moeten we een heel jaar spullen verzamelen, alles stallen en natuurlijk op de dag zelf opbouwen en opruimen".
Sten concludeert dat ook bij v.v. Alem het vrijwilligersteam vergrijst en het toch vaak dezelfde mensen zijn die klaar staan. Peter van Boxtel maakt in ieder geval deel uit van dat vaste groepje en als die kern stopt, vallen de pijlers onder veel activiteiten weg. Misschien biedt de obstakelrun, een hip en eigentijds idee, kansen om jongeren aan te trekken die het stokje over kunnen nemen.
De koppeling van een goed doel t.w. het KWF aan het evenement is op een bijzondere manier tot stand gekomen.

De nieuwste rage voor het KWF
Sten en Rick vullen elkaar prachtig aan als ze dit verhaal vertellen"'Vorig jaar stonf de mudrun ook al op het programma. Toen moesten we het afzeggen, omdat de geplande datum midden in de nacompetitie viel die we behaalden (v.v. Alem promoveerde naar de 4e klasse Zuid 1 - red.). Het draaiboek was er dus konden we het zo weer oppikken.
Naci Cebem, sportschoolhouder in Kerkdriel, werd benaderd door de velddrielse families Van Heel, Verhoeven, Wesel en Van Malsen. Of Naci iets wist om te organiseren dat geld opleverde voor het KWF?"
De families ervaren persoonlijk wat het is om te moeten vechten tegen kanker. Bekend is dat veel mensen uit onmacht iets willen doen dat hun kracht geeft en indirect de power om door te gaan. Geld inzamelen is er dan één van.
Naci tipte de families contact op te nemen met v.v. Alem. Hun mudrun zou een mooi event zijn om aan het goede doel te koppelen.
Rick vertelt dat zij de familie in december gesproken hebben: "En we waren er al snel uit. Als we elkaar op deze manier kunnen helpen is het voor alle partijen een mooie match. Op 25 mei, hemelvaartsdag is iedereen vrij. We verwachten daarvoor veel deelnemers. De meeste runs zijn ver weg en niet geschikt voor beginners. Die bij ons juist wel.
Mede door de koppeling aan de KWF-actie is het makkelijker om iets te organiseren. Mensen en sponsoren zijn nu toch vrijgeviger. Met gesloten beurzen kunnen we veel regelen waardoor er meer baten zijn voor beide partijen. Naast een collectebus en een loterij op de dag zelf kun je op de actiepagina van onze site klikken op de donatieknop voor het KWF."
Op het hoofdveld komt een tent te staan. Het gras zal er volgens Rick en Sten niet onder lijden. Als het weer goed is zal de tap draaien en daar moet de club het óók van hebben.

De organisatoren hopen op natuurlijk veel meer inschrijvingen dan de dertig van nu.
"Je kunt ook als groep inschrijven. Op eigen risico klauter je over containers, ga je in een ijsbad en de Oude Maas in. Door de bossen, een modderbad, traplopen, de zeephelling, touwklimmen en tijgeren onder schrikdraad door zijn lekkere uitdagingen. Het is geen wedstrijdrun en daarom mogen kinderen niet in de Maas. Ze kunnen alleen deelnemen onder begeleiding van deelnemers ouder dan 16 jaar op een kindveilig parcours. Je moet het echt doen voor de lol én het goede doel.
Uiteraard is er hulp van de EHBO, duikers en de brandweer. "Een drone en fotograaf legt alles vast om later na te genieten van het spektakel.
Het parcours is een half uurtje en minimaal 3 km lang.

Wanneer is het geslaagd
"Als we 200 deelnemers hebben, KWF een leuk bedrag krijgt en wij er als voetbalvereniging ook nog iets aan overhouden?". Maar voor Sten en Rick is het net zo belangrijk dat het een gezellige dag wordt en dat het een seizoensafsluiting is die voor herhaling vatbaar is.

Inschrijven kan via onderstaande link:
mudrun.vvalem.nl
Via deze link kan je ook zien wie zich hebben ingeschreven voor deelname.

Er is een gelegenheid tot omkleden en douchen. Tevens is het mogelijk om waardevolle spullen in bewaring te geven.

Het is ook mogelijk om je op te geven bij de organisatie:
Rick Leerintveld 06-46417677
Peter van Boxtel 06-46027100