DSC, V.V. Alem en RKVSC
ontwikkelen team ST SOM JO17-3

In de voorbereiding op dit seizoen gingen de voetbalclubs DSC, V. V. Alem en RKVSC met een bijzonder verzoek naar de KNVB.

Gezien de ontwikkelingen binnen de jeugdafdelingen bij de drie clubs ontstond de wens om een jongensgroep, het team O17-3, samen te voegen. Jan Burg, hoofd jeugdopleiding bij DSC: "Hiermee willen wij voorkomen dat jongens tot zeventien jaar de voetbalclubs verlaten. Zoals bekend is dit de moeilijkste leeftijd in de opleiding. Jongens en meiden krijgen andere interesses. DSC wil de voetbalpiramide bij de jeugd steeds verder versterken. Daarbij is de opzet van drie jeugdteams 'onder 17' (de voormalige B-junioren) van belang."

door Wout Pluijmert
Verslaggever de Toren

Voetbal bestuurders Jan Burg (DSC), Patrick van Disseldorp (RKVSC) en Peter van Boxtel (Alem) zijn het aan de rand van het voetbalveld eens over verregaande samenwerking betreffende de jeugdelftallen. Met de senioren willen de clubs nog wel zo lang mogelijk op eigen benen blijven staan.

Burg zocht contact met Peter van Boxtel, bestuurslid en jeugdcoördinator van de voetbalvereniging Alem. "Wij hebben sinds twee jaar de samenwerking met RKVSC, maar hadden moeite om voor dit seizoen een 'onder 17-groep' bijeen te brengen", stelt Van Boxtel. "Rond Kerst 2015 ben ik met Patrick van Disseldorp (RKVSC/Velddriel) gaan zitten om die situatie te bespreken." Van Disseldorp is bij RKVSC belast met technische zaken jeugd en jeugdcoördinator ST Alem/RKVSC. "Duidelijk werd dat zowel wij met ons combinatieteam als DSC met het oprichten van het derde B-juniorenteam, capaciteitsproblemen zouden krijgen", weet Van Disseldorp.

We zijn nu twee maanden onderweg en het is een succes

De clubs vonden bij de KNVB een luisterend oor, waarna de SOM (Samenwerking Oud Maasdriel) werd opgericht. Zeven spelers van ST Alem/RKVSC spelen nu in Kerkdriel in het nieuwe combinatieteam. Van Boxtel: "Wij zijn nu twee maanden onderweg en het is een groot succes. De jongens hebben het naar hun zin."
Dave Versteeg is de bevlogen trainer, zijn vader Gos is leider van het team. De resultaten zijn goed. De eerste twee wedstrijden tegen Haarsteeg en Heerewaarden werden gewonnen.

Ook bij de het meisjesvoetbal is sprake van samenwerking. Vier meiden van ST Alem/RKVSC zijn ondergebracht bij de meiden O17 van DSC en ook dat verloopt prima. De wedstrijden en trainingen worden in Kerkdriel afgewerkt.

De drie verenigingen zien de samenwerking dit seizoen als een pilot. De samenwerking gaat nog verder, want DSC biedt zowel RKVSC als Alem de mogelijkheid om in de winter, bij slechte omstandigheden, gebruik te maken van de kunstgrasvelden in Kerkdriel.
"Tijdens de komende winterstop gaan wij alle teams van ST Alem/RKVSC onder een vergrootglas leggen. Als wij in welke leeftijdsklasse dan ook problemen voorzien, gaan wij weer met Jan Burg (DSC) zitten om te kijken waar wij mogelijk meer teams binnen SOM kunnen onderbrengen. Zo zullen wij kunnen toegroeien naar een volledige samenwerking binnen de jeugdafdelingen", besluit Van Disseldorp.

Bron: