Trainer Piet Saaman:'Alem heeft nu een gouden lichting'

regio-voetbal Alem promoveerde vorig seizoen via de nacompetitie naar de vierde klasse. Ook op een niveautje hoge laat de ploeg van Piet Saaman zich gelden.

Ze hebben het bij zondagclub Alem één seizoen zonder vierdeklassevoetbal moeten doen. Nu het vlaggenschip van de dorpsclub weer terug is op dat niveau, maakt het al direct grote indruk. De 'oranjehemden' zijn met tien punten uit vier wedstrijden de trotse gedeelde koploper in '4F'.

door Martin van Hemert
Verslaggever regio Bommelerwaard

Piet Saaman en Lars Steenbekkers

Afgelopen zondag liep Alem pas voor het eerst averij op, toen het in Beusichem mede dankzij een gemiste strafschop niet verder kwam dan een 1-1 gelijkspel. Normaal gesproken zou zo'n resultaat tot lichte ontevredenheid leiden, maar trainer Saaman zag zijn ploeg de hele wedstrijd domineren. Dat had een reden: "BZS zakte op eigen veld alleen maar in en heeft geen moment geprobeerd te voetballen. Je ziet daaraan dat ploegen zich in gaan stellen op ons. Trainers bellen elkaar op om door te geven hoe wij spelen."

Trainers bellen elkaar op om door te geven hoe wij spelen

Groeibriljantjes
Vervelend, natuurlijk, maar tegelijkertijd is er bijna geen groter compliment denkbaar voor een promovendus. Een speler die belangrijk is geweest bij die promotie is de 17-jarige Lars Steenbekkers. Samen met zijn tweelingbroer Mats is hij één van de groeibriljantjes. Lars vindt dat er weleens wat meer respect voor zijn club mag worden getoond: "Wanneer ik tegen vrienden zeg waar ik voetbal, dan is het vaak 'Oooh, Alem'. Nou, kom maar eens effe hierheen. Vecht je maar eens in de basis. Dat doe je echt niet zomaar."

Denigrerend
Ook Saaman merkt om zich heen dat er vaak te gemakkelijk wordt gedacht over zijn ploeg: "Ik heb contact met spelers. Die zeggen dan weleens dat ze bij mij willen komen voetballen. Dan zeg ik dat ze beter weg kunnen blijven. Ze denken dat ze zomaar in het eerste kunnen komen, maar dat gaat echt niet gebeuren. We trainen op een hoog niveau, vaak twee uur lang, en dan wordt er echt gas gegeven. We moeten af van die denigrerende opmerkingen. Ik vind ook dat je hier in Alem best met de borst vooruit mag lopen. We mogen uitstralen dat dit een goede vereniging is. Alem heeft nu gewoon een gouden lichting. Dat heb je eens in de zoveel jaren en dat is nu het geval."

Superkwartet
Saaman vindt dat de tweelingbroers van Steenbekkers iedere wedstrijd weer laten zien dat zij tot de grote beloften van de club behoren: "Lars kan een bal afpakken, een steekpass geven, hij heeft loopvermogen. Hij heeft alles, gewoon een kanjer. Z'n broer Mats doet het als linksbuiten ook geweldig." Ook Hans van den Boogaard en clubtopscorer Mart van Boxtel horen volgens Saaman bij de ruwe diamantjes die Alem momenteel rijk is. "Die vier jongens zijn de supertalenten van Alem."

Saaman noemt die namen zonder te twijfelen op: "Het interesseert me geen reet om die namen te noemen, want ik vind ook dat het geweldige talenten zijn. Ik denk dat zij hier gaan rijpen en vervolgens een derdeklasser over gaan slaan om naar een nog grotere club toe te gaan. Als verenigingen in de regio opletten, weten ze dat hier gigantische talenten lopen. Wanneer we die spelers hier kunnen houden, dan denk ik dat we op den duur zelfs de stap naar de derde klasse kunnen gaan maken. We laten ze ook niet zomaar gaan. Hier is ook wel wat mogelijk hoor", zegt Saaman glimlachend, om te vervolgen: "Maar ik vind wel dat wanneer ze hier iedere wedstrijd een 'negen' spelen en ze eraan toe zijn om de stap te maken, dat ze ook moeten gaan."

Pittig
Het is, gelukkig voor Alem, nog toekomstmuziek. Momenteel voeren de oranjehemden samen met Theole de ranglijst aan. Zondag komt het uit de derde klasse gedegradeerde GVV op bezoek op sportpark De Oude Maas. Die wedstrijd kan volgens Steenbekkers een goede indicator zijn voor wat de trouwe Alem-supporters dit seizoen van zijn ploeg mogen verwachten: "Dat zal wel een pittige wedstrijd worden. Een goeie meting om te zien hoe we er echt voor staan."

Bron: