VV Alem:
van weiland tot uniek sportcomplex

Al 86 jaar staat VV Alem stevig in het voetballandschap. Gedragen door vrijwilligers en prestatief in de lift na de promotie naar de vierde klasse. Maar wat brengt de toekomst?

Toen VV alem in 1930 werd opgericht, was het eerste voetbalveld niet meer dan een stuk weiland. Recycling was in Alem destijds al een begrip, want de doelpalen hadden namelijk al ettelijke jaren dienst gedaan als telefoonpalen. Een kleed- en wasgelegenheid was er in het geheel niet, wassen deed je gewoon in de sloot of thuis.
In 1958 verhuisde de dorpsclub naar de huidige locatie en werd er een echt voetbalveld aangelegd. De accommodatie is in de loop de jaren steeds moderner geworden. In 1988 werd het nieuwe clubgebouw geopend. Deze prachtige sportaccommodatie is geleidelijk aan uitgebouwd en is symptomatisch voor de kleine Alemse gemeenschap.

door VoetbalJournaal.com

Wedstrijddag op sportpark de Oude Maas

Als er iets gedaan moet worden, bij welke vereniging dan ook, staan onmiddelijk tientallen vrijwilligers klaar om te organiseren, te bouwen, te klussen of welke hulp dan ook te bieden.
VV Alem heeft een speciaal klusteam voor de jaarlijkse opknapdag waarna het sportcomplex er weer tiptop uitziet. Er is ook een veertienkoppige groenploeg, die zorgt dat de lommerrijke omgeving rondom de speelvelden ook mooi blijft.

Het sportcomplex van VV Alem is uniek gelegen tussen twee dode Maasarmen in. Aan de lange zijde grenst aan de ene kant het prachtige Alemse hout, een groot bosgebied en aan de andere kant een zomerdijk met houtwallen en het uitzicht op het pittoreske Alem. Het aanblik in dit groene landschap is rijp voor een ansichtkaart die niet zou misstaan in de bakermat van het voetbal, Engeland.

Als er iets gedaan moet worden , staan onmiddelijk tientallen vrijwilligers klaar om te organiseren, te bouwen, te klussen of welke hulp dan ook te bieden

Het kleine voetbalclubje bleef zich doorontwikkelen. Thans zijn er twee prachtige velden waarvan één met een prima verlichting, een ruim trainingsveld met verlichting, een werkelijk prachtig clubgebouw met vier ruime kleedkamers, een bestuurskamer, een prachtige kantine, een heerlijk zonneterras en langs het hoofdveld een keurig tegelpad.
Ook is VV alem altijd met de tijd meegegaan. Bijna het hele veld is omzoomd met reclameborden, terwijl het dorp Alem maar enkele ondernemers kent. Er zijn hoofd- kleding- en terras-sponsors en TV-adverteerders. Indachtig de Olympische Spelen zijn er zelfs sponsoren met een goud-, zilver- of bronsstatus.
And last but not least: de website van de voetbalclub heeft een allure waar menige Champions-League deelnemer jaloers op kan zijn.
Elke rechtgeaarde Alemer, lid of geen lid van de voetbalclub, is trots op de schitterende accommodatie die VV Alem rijk is.

Sportief gezien heeft VV Alem net als elke club, de nodige ups en downs gehad. Maar het bestuur en de commissies blijven zich inzetten voor het zelfstandig voortbestaan van VV Alem.
Spelers die ooit van "buitenaf" zijn gekomen, blijven vaak lang bij Alem spelen, ook als dit in een lager elftal is. Zij zeggen dat het enthousiasme en de sportiviteit binnen de vereniging daarbij belangrijk zijn. Dit blijkt ook uit de hoge opkomst bij trainingen.
Deze aantrekkingskracht wordt extra versterkt doordat zij zich ook snel geaccepteerd voelen en uiteraard 'de derde helft', de gezelligheid binnen het clubje.

Alem is terug in de vierde klasse. Alem heeft een zeer jeugdig team met potentie dat in de voetsporen van het roemrijke eerste elftal van enkele decennia geleden kan treden.
Dat elftal won de dubbel in 1982 (kampioen en winnaar Toon Schröderbeker) en in 1990 promoveerde naar de derde klasse. Een unieke prestatie voor een dorp dat toen nauwelijks meer dan vijfhonderd inwoners telde.

Door de jaren heen is sportpark 'De Oude Maas' nogal eens door diezelfde Oude Maas onder water gezet. De vraag is wat de toekomst VV alem zal brengen, nu er plannen zijn om de twee dode maasarmen met elkaar te verbinden.

Bron:

Volg VoetbalJournaal op Facebook