Tweelingbroers geven niet op na nederlaag

In hun debuutjaar in het eerste elftal van Alem strijden de tweelingbroers Mats en Lars Steenbekkers voor promotie naar de vierde klasse. De eerste van twee wedstrijden tegen RKKSV ging gisteren met 0-1 verloren.

door Joris Smeur

De tweeling Lars (links) en Mats Steenbekkers verloor met Alem de eerste wedstrijd in de tweekamp tegen RKKSV met 0-1.
Foto © Roy Lazet

Wie in Alem de naam Steenbekkers laat vallen, heeft direct het halve dorp te pakken. Wat dat betreft is het niet vreemd dat diezelfde achternaam bij de plaatselijke voetbalclub sterk vertegenwoordigd is. De talentvolle tweeling Mats en Lars (17) zijn sinds dit seizoen officieel onderdeel van het eerste elftal. Gisteren streden zij tegen competitiegenoot RKKSV om een felbegeerde plek in de vierde klasse. Waar op een zege werd gerekend, dropen de twee broers uiteindelijk teleurgesteld af. Het beladen duel ging met 0-1 verloren ging.

"Dit soort wedstrijden zijn nieuw voor ons", zei Mats teleurgesteld. "Je merkt onbewust toch dat er bij iedereen spanning is, dat zag je op het veld." Door het rommelige Alemse optreden kon linksbuiten Mats zijn enorme snelheid nauwelijks benutten, terwijl Lars op het middenveld te veel duels moest uitvechten.

De druk is hoog, maar wij gaan de klus komende zondag klaren
Wim Steenbekkers, VV Alem

Kritisch
Gelukkig kan de tweeling voor een kritische nabespreking altijd bij vader Wim (48) terecht, die in het verleden enkele seizoenen profvoetballer was. Senior kwam uit voor FC Den Bosch en TOP Oss, waarna hij ook nog een jaar bij Achilles'29 uit Groesbeek speelde. Inmiddels is hij de leider én verzorger van het vaandelteam uit het dorp waar hij en zijn kinderen geboren en getogen zijn. "Ook mijn zoon Luuk van negentien speelt in het eerste. Vandaag kon hij door een blessure helaas niet meedoen", zei Wim. Hij geniet volop van de ontwikkeling van zijn zoons. "Maar ik probeer er niet te kort op te zitten, hoor. Bij ons thuis gaat het daarom ook niet vaak over voetbal. Dat doen we mooi op de club."

Ook opa Cor, die geen enkele training of wedstrijd van zijn kleinzoons overslaat, probeert zo nu en dan met praktische voetbaltips te komen. "Mats en ik zijn eigenlijk altijd kritisch op elkaar", zei tweelingbroer Lars na afloop. "Bovendien zijn we ons er goed van bewust dat we pas zeventien zijn en nog veel moeten leren. Daarom zullen we de eerstkomende jaren echt niet bij Alem weggaan."

Als de tweeling die belofte nakomt, zullen zij vanzelfsprekend kunnen blijven rekenen op de steun en feedback van hun vader. Senior rekent er ondanks de nederlaag op dat Alem zondag alsnog naar de vierde klasse promoveert. "De druk is hoog, maar we gaan de klus klaren."

Bron:    Brabants Dagblad