Alemse voetbaliconen nemen afscheid van hoogste niveau

Door Theo Leerintveld

Twee iconen van het Alemse voetbal nemen op Tweede Pinksterdag (12:30 uur) afscheid. De een (Niek van Lent) stopt na achttien jaar met het spelen van wedstrijden op het hoogste niveau, terwijl zijn oom (Tonny van Lent) na 23 jaar zijn afscheid als leider van Alem 1 neemt.

Beide heren krijgen een afscheid in stijl. Wat vv Alem voor Tonny betekende vat de rasechte Alemer samen in enkele woorden"'Het is mijn clubke, mijn passie.
vv Alem is een bloeiende vereniging met heel veel enthousiaste leden en vrijwilligers, gelegen op een pracht stuk grond aan de Maas.
Mijn hoogtepunt was toch wel dat ik met heel veel verschillende trainers heb mogen werken en gepromoveerd ben in 2001 en 2013 naar de 4e klasse. Daarnaast heb ik ook nog drie keer nacompetitie gespeeld voor promotie.
Dieptepunten waren er ook, zoals de degradatie in 2002 en deze competitie met de punten aftrek van de KNVB.
De toekomst van onze club zie ik zonnig tegemoet, voorlopig kunnen we nog tien jaar vooruit. Mocht Rijkswaterstaat ons complex willen doorbreken met het doortrekken van de Maasmeander, dan leggen we toch gewoon aan de andere kant van het clubgebouw een nieuw veld en gebruiken we de doorgestoken Maasarm voor recreatie en meer opbrengsten voor de kantine."

Neef Niek was de afgelopen twee decennia het onbetwistbare boegbeeld van de roemrijke Alemse voetbalclub. Deze technisch begaafde speler beschikt over een functionele techniek en daarnaast een werklust die het hele team motiveerde.
Na achttien (!) seizoenen in het eerste gespeeld te hebben, stapt de in Kerkdriel woonachtige Niek een trede terug.
Gevraagd naar zijn mooiste moment refereert de middenvelder aan 'de diverse periodekampioenschappen en de daar bijbehorende promoties'.
"Ook mooi om te zien is dat er al jaren vanuit de eigen jeugd spelers doorbreken in het 1e elftal. vv Alem is voor mij een fantastisch hechte club waar iedereen welkom is en in de loop der jaren veel vriendschappen zijn ontstaan.
Minder fijne, of zeg maar gerust slechte ervaringen, zijn de zware blessures geweest die medespelers hebben opgelopen. Ik noem de beenbreuken van René van Eeuwijk en een Johan Hooijmans als voorbeeld. Dingen die je zelf nooit hoopt mee te maken.
De toekomst van onze club zie ik positief in. Onze volledige A-jeugd gaat aankomend jaar naar de senioren over en financieel staan wij er ook goed voor getuige de uitbreiding van onze accommodatie met een mooi nieuw rookhok en een mega groot terra. Uiteraard ook mede mogelijk gemaakt door onze vele vrijwiligers.
Als ons complex geheel of gedeeltelijk verdwijnt door het doorsteken van de Maasmeander, zou ik dat verschrikkelijk vinden en ik wil hier dan voorlopig nog niet aan denken. Maar dat zal in de toekomst misschien wel onvermijdelijk zijn helaas. Als er dan over enkele jaren maar iets moois voor terug komt!"

De wedstrijd op Tweede Pinksterdag zal gespeeld worden tussen oud-Alem spelers en het huidige elftal. Niek zal bij beide elftallen een helft meespelen.