Alem heeft er een tegenstander bij: de KNVB

Door André van der Vlerk

Alem vecht op twee fronten tegen degradatie. Op het veld, tegen andere vierdeklassers. En op papier, tegen de KNVB.

De voetbalbond heeft momenteel twee verweerschriften van de in nood verkerende vierdeklasser in behandeling. Vorige week maakte Alem bezwaar tegen de twee punten aftrek na het met 1-2 gewonnen uitduel begin maart bij RKTVC. Daarnaast wil de dorpsclub het punt terug dat de KNVB afpakte na de gestaakte wedstrijd eind vorig jaar tegen Maliskamp.
Alem vecht op twee fronten tegen degradatie

Scheidsrechter de Ruiter tijdens RKTVC - Alem
Verhit
Vanavond, donderdag 16 April, wordt deze wedstrijd op het veld van Maliskamp hervat bij een 0-1 stand in het voordeel van Alem (doelpunt van Niek van Lent). Het elftal moet de voorsprong in de resterende 55 minuten met tien man overeind zien te houden. Na twee zware overtredingen op de enkels van Alemse spelers raakten de gemoederen op 30 november zwaar verhit. Een speler van Alem zou daarop een Maliskamper een flinke duw hebben verkocht. Scheidsrechter Spijkers trok rood voor een speler die slechts protesteerde: Jochem van Mil. Deze kaart werd geseponeerd, waarna de echte zondebok alsnog een schorsing kreeg. Vanwege al het tumult op het veld kreeg zowel Alem als Maliskamp een punt in mindering.

Wedstrijdfraude
Alsof dat niet genoeg was, volgde op 1 maart in Tiel een nieuw akkefietje. In de met 1-2 gewonnen wedstrijd tegen RKTVC stuurde scheidsrechter de Ruiter, Luuk Steenbekkers (Alem) en een Tielse speler van het veld, maar na afloop ontbraken de twee namen merkwaardig genoeg op het wedstrijdformulier van de leidsman. Wedstrijdfraude, oordeelde de KNVB die volgens Alem-voorzitter Ben Broekmeulen door iemand getipt moet zijn geweest.

Paus
“Natuurlijk hadden onze leider en de leider van RKTVC beter moeten weten en de scheidsrechter hierop moeten attenderen, maar in deze fase waarin we onderin staan willen we niet heiliger zijn dan de paus. Wij kunnen elke speler gebruiken, zeker nu we soms vijf jeugdspelers in moeten zetten om een representatief elftal op de been te brengen.”

Het bleef in Tiel een wedstrijd die nog lang in het geheugen van aanwezigen zal blijven rondspoken. Zo negeerde de arbiter de Ruiter bij herhaling de aanwijzingen van de vrouwelijke Tielse vlaggenist. Toen hij daarmee werd geconfronteerd, zou hij hebben geroepen dat 'vrouwen geen verstand van voetbal hebben'.

Resoluut
Om de degradatiedans in 4F te ontspringen zijn de drie afgepakte punten keihard nodig. Met nog zes wedstrijden te spelen staat Alem op acht punten van Rhelico dat op een veilige twaalfde plaats staat. Wel heeft Alem nog twee inhaalduels tegoed, waaronder de afgebroken wedstrijd tegen Maliskamp. De achterstand op de nummer dertien, die zich nog via de nacompetitie kan handhaven, is nog altijd zeven punten.

De KNVB als grootste tegenstander in de degradatiestrijd? “Dat kun je wel zeggen”, beaamt Broekmeulen. “Deze drie punten zijn we onterecht kwijt. Puntenaftrek mag je in dit land aanvechten. Maar of we echt kans maken? De KNVB heeft ons handelen in Tiel geïnterpreteerd als valsheid in geschrifte – meestal zijn ze hierin heel resoluut.

Een nette club
Het is onbekend wanneer de KNVB uitspraak doet op het verweerschrift. Broekmeulen: “We zijn een nette club en zijn nog altijd welkom bij elke andere club. Door zulke gebeurtenissen komt er een onnodige smet op Alem.”