Piet Saaman nog altijd op een voetstuk in Alem

Piet Saaman nieuwe trainer van Alem. Het bericht in de krant, een paar weken terug, leek verrassend. Maar dat verrassende valt reuze mee.

Piet Saaman nieuwe trainer van zondagvierdeklasser Alem. Het bericht in de krant, een paar weken terug, leek verrassend. Maar dat verrassende valt reuze mee. De nu 50-jarige Woudrichemmer staat immers in Alem nog altijd op een voetstuk. Is er ‘een beroemdheid’. Hij voetbalde namelijk vier seizoenen (van 1997 tot 2001) in het oranje Alem-shirt en was er een ware doelpuntenmachine (49 goals). Dus is de link gelegd.

Piet Saaman denkt nog steeds met heel veel plezier aan de tijd dat hij op het sportcomplex De Oude Maas acteerde. “Ik heb het er geweldig naar mijn zin gehad. Het contact is sinds die tijd ook altijd gebleven. Doordat de huidige trainer (Patrick Theuwis red.) na vijf jaar weg gaat, belden ze me of ik het wilde gaan doen. Het technisch hart van Alem bestaat ondermeer uit de oud-spelers zoals Wim en Ton Steenbekkers waar ik daar nog mee gevoetbald heb. We waren er snel uit.”

Nieuwe oefenmeester wil jonge spelers aan de club binden

Piet Saaman nam in 2010 afscheid als hoofdtrainer. SV Capelle was in die hoedanigheid zijn laatste club. “Vervolgens heb ik niets anders dan jeugd getraind bij Woudrichem. En dit seizoen heb ik lekker helemaal niets gedaan. Dat bevalt me eigenlijk super. Ik was er ook een beetje klaar mee om ergens hoofdtrainer te zijn. Maar toen Alem belde begon het toch weer wat te kriebelen.”

Geen belemmering
Drie seizoenen had Piet Saaman als trainer het eerste team van Woudrichem onder zijn hoede en twee seizoenen was hij de eerste man bij SV Capelle. Van tweede klas zaterdag naar wellicht vijfde klas zondag is een flink niveauverschil. Voor Piet Saaman is het geen belemmering. “Ik ga proberen een leuke training te verzorgen en daarin is geen verschil of je bij een tweedeklasser of een vijfdeklasser werkt”, stelt de doelpuntenmaker van weleer, die overdag nog steeds zijn boterham in de bouw verdient.

Piet Saaman en Alem. Hoe kwam de oud-spits van NAC, FC Dordrecht (toen nog Dordrecht’90) en SK Tongeren destijds bij de club in de Bommelerwaard terecht? “Ik kende er iemand van mijn werk en daardoor ben ik daar beland. Nogmaals, ik heb er met heel veel plezier gevoetbald. Altijd in de vijfde klasse, maar toch. Tegen leuke ploegen. Een promotie naar de vierde klasse zat er net niet in. We speelden wel nacompetitie, maar verder kwamen we niet.”

De Woudrichemmer, die ook nog voor Woudrichem, Sleeuwijk en SVW uitkwam, kent Alem als een dorpsclub waar het voetbal nog leeft. “Kijk, bij veel vijfdeklassers leeft het niet zo, maar dat is daar in de Bommelerwaard en rond de Betuwe toch anders.”

Jeugd overhevelen
Alem, ooit zelfs een poosje derdeklasser (in 1991 en 1992), promoveerde vorig seizoen vanuit de vijfde naar de vierde klasse. Het staat thans in 4D stijf onderaan. Piet Saaman weet het. “Het zal niet gemakkelijk worden om er nog in te blijven. Geen haalbare kaart denk ik. De bedoeling is om volgend seizoen met jonge gasten te gaan werken. Alem heeft een leuke A-juniorenteam en de bedoeling is die spelers over te hevelen naar het eerste. We gaan met louter Alemse jongens werken en ze voorbereiden op een langdurige periode in het eerste elftal.”

De Woudrichemmer heeft het huidige Alem een aantal keren zien spelen. “Ik wil de huidige trainer niet voor de voeten lopen. Daarom blijf ik meestal maar een ‘helftje’. Er staan wel leuke voetballers in.”

Saaman vult nog een aantal maanden zijn vrije tijd in zonder trainersbesognes. “Het bevalt me super goed. Ik speel één of twee avonden voetvolley (met zoon Tim, red.) en ik heb tijd voor nog wat andere dingen. Plus een avondje thuis is ook lekker. Vanaf volgend seizoen vallen daar dus twee avonden vanaf”, besluit Saaman glimlachend.

Bron:    Regiovoetbal / Het Kontakt