Droomrentree voor Oranjehemd

Door Sebastiaan Quekel

Het was, om in zijn eigen woorden te spreken, een ‘droomrentree’.

In zijn eerste wedstrijd tegen Heerewaarden jaagde Alem­veteraan Jochem van Mil gelijk drie goals tegen de touwen, na ruim een jaar blessureleed. Weliswaar in een vriendschap­pelijk potje, maar toch. „Het was een vervelend jaar door die blessure, dus dat duel gaf me weer veel vertrouwen”, blikt Van Mil tevreden terug. „Want het is niet niks als je negen maanden gedwongen langs de kant moet toekijken en niets kunt doen.”

Het is niet niks als je negen maanden langs de kant moet toekijken en niets kunt doen

Jochem van Mil maakte in zijn eerste wedstrijd drie goals
Dankzij een versoepelde pro­motieregeling maakte de dorps­club uit het gelijknamige dorp twee jaar geleden (na jarenlange strijd) de stap naar de vierde klasse. Van Mil was een belang­rijke schakel in dat succes.
Tot grote ergernis moest het spelen in de nieuwe competitie nog even op zich wachten: „Tegen MEC ging het mis”, vertelt Van Mil. „In die wedstrijd scheurde ik mijn kruisbanden af. Daardoor heb ik jammer genoeg het eerste seizoen in de vierde klasse moe­ten missen.”

Door alle blessures moest Alem flink gas geven om niet te degra­deren. „Het was vervelend dat ik de ploeg niet kon helpen. Ik moest machteloos toekijken. Gelukkig wisten we net op tijd genoeg punten te pakken om niet weer terug te gaan naar de vijfde klasse.”

Alem is net als het vorige seizoen niet superieur uit de startblokken gekomen. De eerste drie wed­strijden gingen alle drie verloren. Enkele belangrijke basisspelers kampen met blessures en kunnen door de krappe selectie eigenlijk niet gemist worden. „Onze verdediging staat bovendien nog niet op scherp. Het zal beter moeten als we van de onderste plaats willen komen”, stelt de vete­raan.
Wanneer Alem op volle kracht is, kan het uitgroeien tot een stabiele middenmoter, denkt Van Mil. „Meer zit er voorlopig nog niet in. Deze klasse is voor ons het hoogst haalbare. Dat we hier überhaupt mogen spelen, vind ik al geweldig. Zeker voor zo’n klein dorpje als Alem.”

Van Mil is van plan om zijn loopbaan als amateurvoet­baller in Alem te beëindigen. De club gaat volgens de goal­tjesdief een interessante periode tegemoet, met veel talentvolle spelers in aantocht. „De ploeg wordt alsmaar jonger, dat vind ik positief”, stelt hij.
Met trainer Patrick Theuwis heeft de aanvaller een goede relatie. „Hij is tegenwoordig ook vast meubilair”, lacht hij. „Het is niet gek dat ook hij al lang aan de club verbonden is. Alem is een warme club waar iedereen gelijkwaardig en met respect wordt behandeld. Ik heb eerlijk gezegd nog niet één keer getwijfeld om hier weg te gaan.”

Komende zondag wacht op sportpark De Oude Maas de confrontatie met midden­moter RKTVC. „Zo lang we Rhelico, Maliskamp en SCR willen passeren op de rang­lijst, zullen we deze wedstrijd echt moeten winnen. Het zijn drie belangrijke punten”, aldus Van Mil.