Spartaan hoopt op vaste plek in basis
(Sebastiaan Quekel)

Van topscoorder van de Bommelerwaard naar bankzitter. Het overkwam Kevin Broekmeulen begin dit seizoen.

Enig nuance is hier wel op zijn plaats, want de stap die de goaltjesdief vorig jaar maakte, was gigantisch: van vijfdeklasser Alem naar hoofdklasse Nivo Sparta uit Zaltbommel. "Dat vergt natuurlijk ontzettend veel aanpassingsvermogen. Ik kon in het begin het niveau op de trainingen dan ook niet bijbenen", erkent Broekmeulen. "Maar ik koos natuurlijk niet zomaar voor dit avontuur."

Kevin Broekmeulen

Bij Alem ontpopte de 22-jarige spits zich iedere week tot man van de wedstrijd, maar daar was hij op den duur wel klaar mee.
"Begrijp me niet verkeerd, het is leuk dat je iedere wedstrijd scoort en je haast elke week in de krant komt. Maar ook daar gaat de lol vanaf als je niet meer de uitdaging hebt", legt de Spartaan uit.
Vorig seizoen was Broekmeulen bij Alem iedere wedstrijd spekkoper. Uiteindelijk bracht hij zijn aantal competitietreffers op 39, waarmee hij de topscoorder van de Bommelerwaard werd.

De goaltjesdief stond in de belangstelling van een aantal clubs. Uiteindelijk koos hij voor Nivo Sparta. Hier maakte als 18-jarige al deel uit van de selectie.
Het werd niet wat Broekmeulen ervan gehoopt had en hij vertrok al na een half jaar. "Maar in dat half jaar leerde ik meer dan je in vier jaar bij Alem doet. Handelingssnelheid, inzicht, balcontrole; het was een wereld van verschil. Misschien dat ik door dat half jaar wel al die goals heb kunnen maken", lacht Broekmeulen.

Halverwege het huidige seizoen kreeg Broekmeulen een opsteker.
Plots gaf trainer Coen Burg hem een basisplaats. De oefenmeester wijzigde zijn vaste elf omdat iedere wedstrijd werd verloren en de aanvallers niet goed omgingen met de kansen.
"In mijn geval was en is het een geluk bij een ongeluk dat ons team niet draait. De jeugd krijgt nu veel vaker een kans. Ik ben niet verzekerd van een basisplek, maar het gaat in ieder geval de goede kant op."

Zoals het er nu naar uitziet, stevent het vlaggenschip van de Bommelse voetbalclub af op directe degradatie. Nivo Sparta is rode lantaarndrager met negen punten achterstand. "Op de club slinkt het zelfvertrouwen met de week.
Als je iedere wedstrijd verliest, doet dat natuurlijk wat met je elftal. Met dit budget moeten we ook realistisch zijn en constateren dat we voor nu beter in de eerste klasse thuis horen."

Samen met keeper Tom van Geffen, die ook van Alem komt, blikt hij wel eens terug op zijn tijd bij de bescheiden dorpsclub. Geboren en getogen in Alem mist hij zijn voetbalvrienden, maar de ambitie om voor de Bommelse club uit te komen was te groot.
"Toen ik klein was keek ik bij Sparta alle thuiswedstrijden. Het leek me toen al tof om daar ooit deel van uit te maken. Of ik nog een doel heb? Ach, als voetballer mag je natuurlijk dromen hebben. Maar eerst wil ik gewoon proberen een vaste waarde te worden. Dat is op dit moment het allerbelangrijkst."

Bron: Brabants Dagblad
Foto: © Ad van Hasselt