Kleintjes hinderen Alem
(Sebastiaan Quekel)

Een draak van een wed­strijd, zo kijkt Patrick Theuwis terug op zijn nip­te overwinning met het eerste team van Alem op hekken­sluiter RKVSC afgelopen zondag.

Omdat de ontmoeting tussen bei­de partijen in de vijfde klasse F slechts in 0-1 eindigde, begon de trainer van het elftal uit het gelijk­namige dorp de laatste minuten hem toch wel te knijpen. „Het was van beide kanten erg rommelig”, stelt Theuwis vast. „RKVSC is spel­technisch misschien niet zo gewel­dig, maar ze maakten het ons met hun harde inzet nog knap lastig.”

Patrick Theuwis

Alem verkeert de laatste paar we­ken in een flow. De laatste drie wedstrijden werden tegen pittige tegenstanders gewonnen. Het elf­tal staat nu derde, met BZS en Hurwenen voor zich. „Maar als we mee willen doen, moeten we ook tegen de kleineren goed preste­ren”, kijkt Theuwis vooruit naar de volgende wedstrijd, als num­mer elf Rhelico op bezoek komt op sportpark De Oude. „Tegen Rossum (dat twaalfde staat, red.) verspeelden we in de allerlaatste seconden nog kostbare punten.
We moeten tegen dit soort hard­werkende ploegen voortdurend op onze hoede zijn”, oppert de coach. In de tweede wedstrijd tegenWa­denoijen, ook een tegenstander uit de onderste regionen die niet werd gewonnen, zag Theuwis zijn team opnieuw moeite hebben.
„Dan blijven we op het veld achter­uit lopen, alsof het een soort van angst is. Gek is dat, omdat we te­gen betere tegenstanders daar to­taal geen last van hebben.”

Wanneer zijn elftal op deze mo­menten ondermaats presteert, blijft de Valkenswaarder een koele kikker. Hij begrijpt het niet dat trainers langs de lijn flink tekeer kunnen gaan tegen hun spelers.
„Dat geschreeuw heb ik nooit be­grepen. Het is zoals het is, als het niet lukt, dan lukt het niet. Sim­pel”, stelt hij nuchter.

Op aanvallend vermogen heeft Alem begin dit seizoen veel ingele­verd. Het zag zijn goalgetter Kevin Broekmeulen, die veertig goals maakte in één seizoen, vertrekken naar hoofdklasser en hekkenslui­ter Nivo Sparta. „Dat is jammer, want hij staat nu in het tweede te ballen. Dan zeg ik, kom gewoon lekker bij ons in het eerste voetbal­len en je goals meepikken”, advi­seert Theuwis. Behalve met het wegvallen van Broekmeulen, heeft de coach nog een andere verkla­ring dat het team de competitie wat stroefjes begon. „ Buiten het plotse vertrek van onze topkeeper Tom van Geffen konden we het conditioneel absoluut niet opbren­gen. De vakantie zat in het begin nog duidelijk in de benen”, aldus de goedlachse trainer.

Alem klopt al jarenlang aan de poort van de vierde klasse. Met tien punten uit vijf wedstrijden dingt de kleine club nu weer mee naar het kampioenschap. „Maar als ik heel eerlijk ben, vind ik de vijfde klasse F meer dan prima.
Het blijft voor ons een mooie uit­daging en keer op keer blijft het binnen en buiten het veld een feestje.” De coach, die al jarenlang als hoofdtrainer aan de club ver­bonden is, refereert hiermee naar het feit dat Alem bijna iedere week een derby speelt. De club treft dit seizoen de buren RKVSC, Rossum, Hurwenen en Hedel. „Al­tijd wedstrijden met stevige duels en veel rumoer. En naderhand drink je gezellig met die tegenstan­ders een biertje in de kantine.”

Bron: Brabants Dagblad
Foto © Ad van Hasselt