(Door Kees van Peer)

Met vier nederlagen op rij aan de competitie beginnen en aan het einde van de rit uitzicht hebben op promotie mag een heus huzarenstukje heten.

De ommekeer voor Alem kwam in oktober, toen de op dat moment puntenloze hekkensluiter op bezoek bij Waalkanters met maar liefst 0-6 uithaalde. De ploeg van trainer Patrick Theuwis presteerde het vervolgens om zeventien duels ongeslagen te blijven. "de puzzelstukjes vielen op een gegeven moment in elkaar en we speelden redelijk tot goed voetbal", verklaart Theuwis. "We hebben het zelf afgedwongen en verdienen het daarom. Bovendien bleef iedereen fit; wat dat betreft zit het dan mee."
De beloning was een derde plaats in de eindrangschikking en het verkrijgen van de tweede-periodetitel, welke werd overgenomen van de uiteindelijke kampioen Jan van Arckel.

Een smaakvolle hap uit het seizoenstoetje werd het niet voor de Theuwis-elf. Tegenstander OSC'45 ging er met de volle buit vandoor na een wedstrijd die eigenlijk geen winnaar verdiende. Alem mocht als excuus de absentie van Niek van Lent aanvoeren, die in de week voorafgaande aan het treffen op de training een kuitblessure opliep. Het ontbreken van de aanvoerder deed zich bij Alem node voelen. Van enige rust in het spel was geen sprake en het overleg ontbrak.
Bij beide ploegen leken de benen verlamd door de zenuwen en wie naar een gesmeerd lopende aanval zocht was eraan voor de moeite.

OSC'45 besliste het duel een kleine tien minuten na de hervatting dankzij Kevin de Jong, die de eerste de beste kans voor de bezoekers meteen tot treffer promoveerde.
Tot dan toe was het armetierige duel in evenwicht, al had Alem-spits Kevin Broekmeulen in de eerste helft tot twee keer toe de mogelijkheid de gastheren op voorsprong te zetten. De eerste mogelijkheid was er na tien minuten, toen de topscorer te gehaast inschoot. Na ruim een half uur volgde kans nummer twee, maar de fraaie volley trof slechts de buitenkant van de paal.
Broekmeulen had wel een verklaring voor zijn mindere dag. "Ik heb een enkelblessure waardoor ik maar op halve kracht kan voetballen. Met twee lagen tape kan ik toch meedoen. Ik probeerde de duels te ontwijken en bij die eerste kans was ik normaal gesproken doorgedribbeld naar de keeper, maar ik hoorde iets achter me en uit angst voor een schop tegen mijn enkel besloot ik maar te schieten."
Voor Broekmeulen was de afwezigheid van Van Lent doorslaggevend. "Niek is toch de rustbrenger in de ploeg en als het niet loopt is hij degene die de boel aan de gang slingert."

Met een tactische omzetting trachtte Theuwis het duel te kantelen. Aanvaller Rick Leerintveld verving verdediger Koen de Leeuw en de thuisclub switchte van 4-4-2 naar 4-3-3. Baten deed het niet meer, waardoor Alem een klein wonder nodig heeft om zich volgend seizoen vierdeklasser te mogen noemen. Theuwis was coulant voor zijn mannen. "Ik kan de jongens niets verwijten. Ze hebben keihard gewerkt maar helaas zat het er vandaag niet in. We gaan volgende week naar HHC'09 om te winnen. Als je zo niet denkt. Kun je beter thuisblijven."

Bron: Het Kontakt - Foto: © Teus Admiraal