‘ Ik schiet zonder te denken’
(Door Henk van den Bosch)

De voetballers van Alem zijn bezig aan een ster­ke serie. Na een zwak­ke competitiestart, de eerste vier duels werden verloren, is de ploeg al negen wedstrijden op rij ongeslagen. Alem won vier keer en speelde vijf keer gelijk. De eerste overwinning werd behaald op Waalkanters. Die ploeg is ook komende zondag de tegenstander.

Foto: Jochem van Mil
Alem staat op de achtste plaats in de vijfde klasse G en Waalkanters, dat deze week verrassend van RK­VSC won, staat vierde. Alem deed zichzelf afgelopen zon­dag tekort tegen MEC’07 (0-0). „We hadden de betere kansen, maar waren niet gelukkig met de afwerking. Daarnaast werd een zui­ver doelpunt van ons onterecht af­gekeurd wegens buitenspel”, zegt Jochem van Mil (28), die net terug­komt van een blessure aan zijn bo­venbeen. Van Mil, die links op het midden­veld speelt, maakte tot nu toe vijf doelpunten. De belangrijkste was tegen koploper Rhelico. Toen maakte hij in de laatste minuut het enige doelpunt. „Die goal ver­geet ik niet snel. Ik kopte raak uit een vrije trap van Niek van Lent.
Het was ook onze eerste thuiszege in acht maanden.”

Tegen de opponent van komende zondag, Waalkanters dus, maakte Van Mil twee doelpunten. De eer­ste, gescoord met de hak, was om in te lijsten. „We wonnen toen met 6-0. Waalkanters is daarna steeds beter gaan draaien en staat nu boven ons. Toch denk ik dat we best kunnen winnen zondag.
Het loopt goed bij ons en het zelf­vertrouwen is groot. We hebben tegen de bovenste drie ploegen van de ranglijst Jan van Arckel, Rhelico en MEC’ 07 laten zien dat we goed mee kunnen doen.
De ploeg speelt collectief sterk en stuurt elkaar aan waar nodig. Ook is de onderlinge communicatie goed. „ Alles valt op zijn plaats.

Ook met de nieuwe trainer Patrick Theuwis. Hij staat midden tussen de spelers, maar is ook streng als het nodig is. De selectie pakt zijn aanpak prima op en ook de steun van de supporters geeft ons een goed gevoel”, aldus Van Mil.
Hij mikt op een plaats bij de eerste vijf. „Dat moet lukken. We zijn in goede vorm de laatste weken. Zo zijn we na de winterstop begon­nen met een 2-1 overwinning op RKVSC.” Die wedstrijd werd overi­gens in Velddriel gespeeld, omdat het veld van Alem vanwege de wa­teroverlast toen onbespeelbaar was.
Van Mil is bezig aan zijn zevende seizoen in het eerste van Alem.
Hij staat te boek als de kilometer­vreter van de ploeg. „Ik loop heel wat af in een wedstrijd. Verder heb ik een redelijk schot. Helaas denk ik niet altijd na als ik schiet.
Daarom mis ik nog wel eens een kans”, is hij kritisch op zichzelf.
Acties maken ligt van Mil ook niet echt. Hij zoekt liever de ruimte op. „ Een mannetje passeren lukt me vaak nog wel, maar in de kleine ruimte heb ik het in duels moeilij­ker.”

Bron: Brabants Dagblad
Foto © Ad van Hasselt