Alem scoort te weinig
(Door Henk van den Bosch)

Alem kan dit seizoen op het spor­tieve vlak geen potten breken. De ploeg van John Laponder staat, met nog drie wedstrijden voor de boeg, op de voorlaatste plaats van de vijfde klasse F. Zondag komt Be-Ready uit Hank op bezoek.

Foto: Alem-spits Rick Leerintveld
Een tegenstander waar eerder dit seizoen met 0- 1 van werd gewon­nen. Grootste manco bij de Alem is vooral het gebrek aan scorend vermogend. In negentien duels werd slechts vijftien keer gescoord. In liefst negen wedstrijden bleef de teller op nul staan. In zes wed­strijden werd een keer gescoord.
Alleen tegenWhite Boys, Hurwe­nen en FC Drunen kon er vaker worden gejuicht.
,,Zondag reken ik op drie punten in de thuiswedstrijd tegen Be-Rea­dy uit Hank”, aldus Rick Leerint­veld (24). ,,Be-Ready is een tegen­stander die ons wel ligt. Uit heb­ben we met 0-1 gewonnen en in voorgaande jaren bleven we meest­al tegen die club aan de goede kant van de score. De laatste wed­strijden is er ook weer een stijgen­de lijn in ons spel te zien.
Op paaszaterdag bijvoorbeeld ver­loren we maar nipt met een doel­punt verschil van koploper Dus­sense Boys.” Leerintveld is bezig aan zijn zesde seizoen. Hij vindt dat het team de tegenvallende re­sultaten ook voor een deel aan zichzelf heeft te wijten. ,,We heb­ben een goed voetballend team.
Bijna wekelijks krijgen we compli­menten van de tegenstander over ons sterke spel. Ze snappen niet dat wij zo laag geklasseerd staan.
We zijn dit seizoen echter al snel in een negatieve spiraal beland, waar we maar niet uit komen. Op het mentale vlak schieten we te­kort. Zodra het even niet loopt la­ten we het kopje hangen, in plaats van een stapje extra te zetten. Het ontbreekt ook aan scherpte.” Leer­intveld vindt van zichzelf dat hij ook niet aan zijn beste seizoen be­zig is. Als spits en soms linksbui­ten heeft hij dit seizoen nog niet gescoord. Hij typeert zichzelf als een spits die met zijn rug naar het doel speelt. ,,Mijn sterkste punt is de ballen terugkaatsen naar mijn medespelers. Ik ben geen afmaker of loper.” Ondanks de tegenvallen­de resultaten ziet Leerintveld veel pluspunten. ,,We hebben een vrij jonge ploeg die nog in opbouw is.
Wat betreft de fysieke instelling en denkvermogen komen we nog een aantal spelers tekort. Onder lei­ding van trainer John Laponder hebben we overigens al veel bijge­leerd. De trainingsstof is geweldig en de trainingen worden druk be­zocht. Ook wordt er veel op de af­werking getraind. Er wordt dan veel gescoord, maar tijdens de wed­strijden lukt het niet. Spelers als Jo­chem van Mil en Niek van Lent ko­men dit seizoen ook nauwelijks tot scoren.”
Voor volgend seizoen is Leerintveld overigens optimis­tisch gestemd. De voormalige tops­corer Kevin Broekmeulen is dan weer beschikbaar. Hij is vorig jaar naar Nivo Sparta vertrokken, maar is al weer terug bij Alem. Volgens de regels mag hij echter dit sei­zoen niet voor Alem uitkomen.
Verder verandert er weinig aan de selectie, die gedragen wordt door de routiniers Niek en Bart van Lent, Denny Werner en Stan Schreuders. Zij vormen de as van de ploeg. Wellicht dat de nieuwe trainer Patrick Theuwis ook nog enkele spelers meebrengt. Dan ver­wacht ik dat we weer tot een subtopper kunnen uitgroeien.”

Bron: Brabants Dagblad
Foto © Ad van Hasselt