Een volle Kuip als mooiste herinnering
(door Ron Broersma)

Tien jaar op rij speelde hij in de eerste divisie voor Eindhoven. De acht jaren daarvoor in de kleuren van FC Den Bosch, twee seizoenen daarvan acteerde hij zelfs op het allerhoogste plan in de eredivisie. Sinds 2005 bouwt John Laponder zijn carrière langzaam af.
Nog altijd op niveau, bij zondaghoofdklasser FC Lienden. "En nu is het mooi geweest", weet de 37-jarige voetballer.

Tien jaar geleden: John Laponder (l) duelleert voor
Eindhoven in de uitwedstrijd tegen ADO Den Haag.

"Er komt een tijd dat iedereen naar zijn lichaam moet luisteren. Het moment ook dat die wetenschap doordringt, dat je voelt dat het niet meer gaat. Begrijp me goed, ik ben nog niet klaar. Ik kan nog altijd mee op hoofdklasseniveau. Maar het gaat niet meer zo soepel als vroeger, je hebt veel meer tijd nodig ook om te recupereren na een zware inspanning.
Daarom zet ik er aan het einde van dit seizoen een punt achter. Mooi geweest, prachtige tijd gehad. En dan verder als voetbaltrainer. Nieuwe ronden, nieuwe kansen. Een nieuwe uitdaging, daar heb ik ook echt zin aan."

Laponder, het type noeste arbeider in zowel een verdediging als middenveld, kwam dit seizoen weinig aan spelen toe. Een enkele invalbeurt viel hem ten deel. "Logisch, het is niet voor niets een afbouwseizoen. Dan weet je dat je niet constant in de basis staat. Hoeft ook niet, maar ik ben paraat zodra de technische staf me nodig heeft op wat voor positie dan ook."

Dat moment brak vorige maand aan, vlak voor de thuiswedstrijd tegen WSV. Aanvoerder Dominique Vos raakte geblesseerd en omdat de selectie al danig was geslonken door een reeks andere blessures, was Laponder de aangewezen voor een basisplek. " Tja, en in al mijn enthousiasme liep ik die donderdag op de laatste training een lichte spierscheuring op. Weg basisplek", baalt Laponder, die hard werkt aan zijn herstel en hoopt op een heroptreden aan het einde van het seizoen.

Zijn voetbalhoogtepunt beleefde hij in zijn tweede seizoen. "Als snotneus", grinnikt de inwoner van Heerewaarden. " Achttien was ik. In een volle Kuip, in de bekerfinale tegen Feijenoord. Rook, vuurwerk, massaal gezang. Fantastisch, kippenvelmoment." Dit jaar voelde hij met Lienden bijna hetzelfde. "Met Den Bosch schakelden we toen ook Vitesse uit, én Roda JC. Toen we met Lienden eerst Vitesse klop gaven en toen tegen Roda 0-0 speelden in de reguliere speeltijd, dacht ik wel even 'het zal toch niet weer gebeuren'. Helaas. Maar wel mooi, die ervaring."

Na dit seizoen staat Laponder voor de groep bij vijfdeklasser Alem. "Mooie club. Nooit gedonder, leuk dorp en voor mij vlak om de hoek. Ik heb de papieren om tot en met de tweede klasse te trainen. Maar eerst ga ik er met Alem wat van maken. Mooie uitdaging, en die ga ik niet uit de weg."

Bron: De Gelderlander
Foto © WFA/Evert-Jan Daniels