The Godfather van Alem
(door Natasja Ververs)

Peter Rooijakkers 'Ik heb alles voor ze over. Ik ben trots op mijn meiden'

Het damesteam van voetbalvereniging Alem bestaat vijf jaar. Reden voor begeleider van het team Peter Rooijakkers om de krant te bellen. De 50-jarige Rooijakkers vertelt: " Ik wil dit niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Alem is oh zo'n klein dorpje, maar we hebben wel een 24 meiden tellende selectie voor ons damesteam." Zes jaar geleden tijdens de Alemse kermis stapten de meiden op Peter af met de vraag of hij hen wilde helpen.
Samen met speelsters Els van Oers en Janine van Heel richtte Rooijakkers vijf jaar geleden het team op. Als trainer begon hij, maar 'helaas wil zijn lijf niet meer mee'. Rooijakkers typeert zichzelf als een vrolijk, wandelend wrak, maar ook als the Godfather van de dames van voetbalvereniging Alem. "Ik heb alles voor ze over. Ik ben trots op mijn meiden." Achter de schermen doet hij alles wat in zijn vermogen ligt om het de dames van voetbalvereniging Alem naar de zin te maken.
" Dat verdienen ze ook. Ik heb ze op het hart gedrukt: meiden besef goed we moeten er zijn voor elkaar, anders ben je geen team. Dus afspraak is afspraak.

Op zondag is er nog nooit eentje te laat gekomen, ondanks het feit dat we steeds vroeg uit de veren moeten. Die betrokkenheid is groot. Ze zijn prestatiegericht. Daarnaast is de sfeer erg goed." Het damesteam telt 24 meiden. Een brede selectie, waar Rooijakkers graag twee teams van zou willen maken. "Maar daarvoor heb ik eigenlijk nog wat extra meiden nodig. Anders wordt de basis te smal. Bij ziekte, zwangerschap of andere afwezigheid heb ik niet eens reserves. Dat kan natuurlijk niet."
Rooijakkers zag tot zijn spijt afgelopen seizoen de transfer van drie meiden uit Hurwenen afketsen. "Dan was het tweede damesteam een feit geweest." Wel begroeten de voetbalvrouwen een nieuwe trainer: Gerard van Mook. Hulptrainer blijft Niels Steenbekkers. Volgende week vieren de dames hun eerste lustrum met een feestweekend. Op vrijdag met teambuilding, een dag later een reüniewedstrijd, presentatie van de nieuwe tenues en een feestavond met een optreden van A-live.

Bron: Brabants Dagblad
Foto © Cor de Cock