TWEELING STEENBEKKERS SCOORT ER OP LOS VOOR VV ALEM

Het seizoen is pas vijf wedstrijden onderweg en toch hebben Lars en Mats Steenbekkers samen al twaalf treffers achter hun naam staan. De negentienjarige tweelingbroers staan symbool voor de sterkte prestaties van het Gelderse VV Alem dat met dertien punten aan kop gaat in de zondag vierde klasse E.

Qua uiterlijk zijn Lars en Mats nauwelijks uit elkaar te houden. Pas op het voetbalveld worden de verschillen tussen de twee zichtbaar. Hoewel ze ook qua techniek en snelheid veel overeenkomsten vertonen, is hun rol op het veld duidelijk anders. Mats is een linksbuiten, altijd op zoek naar de actie en de ruimte achter de verdediging. Lars speelt centraal op het middenveld, met het vizier gericht naar voren en strooiend met passjes. Hij is rechts, Mats is links.

Samen vormen ze een sterke tandem op Sportcomplex De Oude Maas, daar waar iets moois aan het ontstaan is. De plaatselijke VV in het kleine Alem, gelegen net boven Den Bosch en de provinciegrens met Brabant, heeft een bijzonder goede lichting in het eerste elftal. Het team van trainer Piet Saaman bestaat uit jonge talenten die jarenlang met elkaar in de jeugd hebben gespeeld, aangevuld met een aantal routiniers.

Historische plek

En dus durft de club te dromen van een historische plek in de derde klasse. Het zou het hele dorp, dat iets meer dan 600 inwoners telt, doen glimmen van trots. Vorig seizoen liep VV Alem (dat daarvoor jaren in de vijfde klasse vertoefde) op één punt de nacompetitie om promotie mis. In de huidige jaargang is het team vastberaden om nu wel promotie af te dwingen.

Desondanks zijn de gebroeders Steenbekkers voorzichtig. "Het is nog te vroeg om ons als titelfavoriet te bestempelen", vindt Lars. "We hebben een goed team, maar je weet niet wat er gebeurt wanneer wij straks bijvoorbeeld twee wedstrijden achter elkaar verliezen."

Dankzij onze opa kun je nooit de kantjes er vanaf lopen

Familie

De samenstelling van het elftal is bijzonder. Naast Lars en Mats, maken ook Jens, Luuk en nog een Lars Steenbekkers deel uit van het team dat begeleid wordt door onder andere Ton, Wim en Niels Steenbekkers. "Het is niet allemaal familie", legt Mats uit. "Er zijn gewoon heel veel Steenbekkers in het dorp."

Toch mag de tweeling voetbal gerust als een familiegelegenheid zien. Vader Wim (voormalig prof van Top Oss) is de begeleider en verzorger van het team, Luuk is hun twee jaar oudere broer en Cor Steenbekkers staat als trotse opa elke training met een kritische blik langs de zijlijn. "Je kunt dankzij hem nooit de kantjes er vanaf lopen op de training. Je krijgt het anders direct thuis te horen", lacht Mats.

Dit seizoen is de tweeling bijzonder goed op dreef. Mats is topscorer met zeven treffers, Lars maakte er al vijf. "Ik ben dit jaar wat aanvallender gaan spelen", legt Lars zijn hoge moyenne voor een middenvelder uit. Ook bij de treffers van Mats is hij vaak betrokken. "Wij voetballen al ons hele leven samen. Wij voelen elkaar perfect aan. Ik weet precies wanneer Mats vertrekt en weet hem dan ook feilloos te vinden."

Op kamers

"Wij zijn elkaars beste vrienden", vervolgt Mats. "We vertellen elkaar alles. In onze jeugd zijn we dan ook bijna altijd samen geweest." Zo onafscheidelijk zijn ze tegenwoordig niet meer. Mats studeert en woont op kamers in Enschede. Lars doet dat in Rotterdam.

Ze zien elkaar alleen nog op de training donderdagavond en in het weekend. De eerste training van de week doen ze in hun studiestad. Mats traint mee met de selectie van Sportclub Enschede terwijl Lars aansluit bij de training van het tweede elftal van CVV Berkel.

Eigen ambities

Het typeert de drang van de gebroeders om de missie van VV Alem te doen slagen. En daar zetten ze zelfs hun eigen ambities voor opzij. Want dat ze talentvol zijn, staat buiten kijf.

Vroeger werkten ze al eens stages af bij FC Den Bosch en NEC. Tegenwoordig hebben de grotere amateurclubs uit de regio het duo in het vizier. Een vertrek is echter uitgesloten. Lars: "Wij zijn hier aan iets heel moois bezig. Het team is jong en kan nog verder groeien. Wij willen heel graag weten hoe ver wij het met dit team kunnen schoppen. Het zou fantastisch zijn voor de club en het dorp wanneer het ons lukt om de derde klasse te halen."